Brancheorganisatie LTO Glaskracht Nederland is niet blij met supermarktaanbiedingen van geboycotte Nederlandse groenten en fruit.

Dat zegt voorzitter Nico van Ruiten zaterdag in het Radio 1 Journaal.

Onder meer PLUS, Jumbo en Albert Heijn hebben acties die groenten en fruit van Nederlandse bodem promoten. Zo hopen de supermarktketens telers te helpen. De sector wordt momenteel getroffen door Russische sancties.

Volgens de organisatie zijn de aanbiedingen mooi voor consumenten, maar zijn de telers er niet mee geholpen.

"De telers hebben de afgelopen week al veel minder voor hun product gevangen, vandaar dat supermarkten ook kunnen stunten met die artikelen", zegt Van Ruiten. 

Steun

Koepelorganisatie LTO Nederland zegt de actie van de supermarkten te steunen, maar niet tegen elke prijs. De boeren zijn blij met alle extra aandacht, maar zij storen zich wel aan de lage prijzen waarvoor bijvoorbeeld tomaten in de schappen te vinden zijn.

''Het is een goede zaak dat onze kwalitatief hoogwaardige producten vandaag extra aandacht krijgen. We vinden het echter ook belangrijk dat onze telers een eerlijke prijs voor hun product krijgen", zegt voorzitter Albert Jan Maat.

"Dus doen wij een oproep aan de supermarkten om actie te voeren met faire prijzen. Helaas zien we dat dit niet altijd het geval is. Daarom gaan we begin volgende week met de supermarkten hierover in gesprek.”

Prijzen

De tomatenprijzen zijn met 60 procent gedaald. En voor paprika’s en komkommers krijgen de ondernemers 30 of 40 procent minder, aldus Van Ruiten.  

"Vanuit een telersoogpunt kan men beter iets minder verkopen voor een redelijke prijs, dan heel veel voor niets. Want dat is op dit moment aan de hand", meent hij. 

"Een teler moet ook een inkomen verdienen en met de prijzen van de afgelopen week lukt dat niet. De consument moet ook beseffen dat ook telers een redelijke prijs nodig hebben."

Tomaatje meer

Zaterdag verspreide PLUS in verschillende kranten paginagrote advertenties met de titel: ''Mag het een tomaatje meer zijn?"

Bij de supermarkt gaan de Hollandse trostomaten met 2 euro in prijs omlaag. ''Een deel van de oogst dreigt te worden vernietigd'', zo staat in de advertentie. ''Samen kunnen we de Nederlandse telers helpen.''

Concurrent Jumbo liet vrijdag al weten groenten en fruit van eigen bodem te gaan promoten, in reactie op de Ruslands importstop. Jumbo wilde alleen nog niet zeggen wanneer de campagne start.

Marktleider Albert Heijn houdt zaterdag in zijn supermarkten een ''eenmalige actie voor één dag'' om Nederlandse producten als komkommer, paprika's en trostomaten extra onder de aandacht te brengen. Kleinere supermarkten als Hoogvliet en Dirk werken eveneens aan de promotie van de geboycotte producten. 

Compenseren

Door de Russische ban kunnen de Nederlandse groente- en fruittelers geen waar uitvoeren naar Rusland. Door meer groente en fruit te consumeren in eigen land, kan het wegvallen van de Russische exportmarkt enigszins worden gecompenseerd. 

Omdat er momenteel sprake is van een overaanbod aan groente- en fruit in Europa, liggen de inkoopprijzen voor winkeliers en marktverkopers nu ook lager dan voorheen.

Geen prijzenoorlog

Een ''prijzenoorlog'' op het gebied van groente en fruit ligt alleen niet in de verwachting, zegt supermarktdeskundige Joop Holla van marktvorser GfK. Daarvoor zijn de kwaliteitsverschillen tussen groente van de ene winkel en van de andere winkel te moeilijk met elkaar te vergelijken. 

Volgens Holla wordt er de laatste tijd wel vaker gestunt in dit productsegment. ''Aldi heeft al een week of zes grote advertenties met veel aandacht voor groente en fruit. En ook Lidl heeft veel aanbiedingen'', aldus de onderzoeker.

Supermarktdeskundige Gerard Rutte denkt dat de ketens waarschijnlijk helemaal geen winst maken op de promotiecampagnes.

Verlies

''Door het huidige overaanbod liggen de inkoopprijzen inderdaad lager'', zegt Rutte. ''Maar 80 tot 90 procent van de inkoop van de supermarkten verloopt via in contracten vastgestelde prijzen. Waarschijnlijk wordt er nu eerder verlies gemaakt op groente en fruit.''

Dat de supermarkten de prijzen van bijvoorbeeld tomaten toch flink omlaag schroeven, heeft volgens de expert twee redenen. Enerzijds speelt sympathie ten opzichte van hun leveranciers een rol. Maar anderzijds is er ook sprake van een pr-offensief om aan de wens van de consument tegemoet te komen.

''De klant leest in alle kranten dat de inkoopprijzen nu lager liggen. Die pikt het niet als hij dat niet terugziet in de schappen in de supermarkt'', aldus Rutte.

Onterecht

Hij vindt het niet terecht dat de brancheorganisaties zich aan de "bodemprijzen" storen. ''Het is ook gewoon een kwestie van vraag en aanbod. Je hoort de boeren ook niet als de prijzen omhoog gaan.''

In de ogen van de retailkenner legt Ruslands importstop wel een belangrijk probleem bloot. Volgens hem kampt de Nederlandse tuinbouw al een aantal jaren met overcapaciteit en overaanbod.

Daardoor liggen de prijzen van groente en fruit eigenlijk al veel langer op een laag niveau. De huidige problemen zorgen volgens Rutte misschien voor de sanering die al langer nodig is.

Het kabinet kondigde vrijdag aan maatregelen te willen nemen om getroffen bedrijven bij te staan. Maandag komt de Europese Unie met een antwoord op de Russische sancties.

Overzicht sancties EU tegen Rusland | Overzicht sancties Rusland tegen EU | Grote bedrijven waarschuwen voor sancties | 'Voedselexporteurs moeten door zure appel heen bijten'