De KNVB introduceert zondag de zogenoemde 'vanishing spray' van het WK in Brazilië in de Nederlandse competitie. De oplosbare graffiti voor scheidsrechters, ontwikkeld door de Braziliaanse ondernemer Heine Allemagne, lijkt daarmee een blijvertje te worden in het Europese voetbal.

Scheidsrechter Danny Makkelie gebruikt de spray voor het eerst tijdens de wedstrijd om de Johan Cruijff Schaal, tussen PEC Zwolle en Ajax. 

Het goedje stelt arbiters in staat om de verdedigers op de juiste afstand te houden wanneer een vrije trap wordt genomen. De spray beleefde zijn internationale debuut op het WK in Brazilië, tijdens de wedstrijd van het gastland tegen Kroatië.   

"Op  9.15 meter van de bal trekt de scheidsrechter een lijn", zegt Gijs de Jong van de KNVB. "Zo worden vrije trappen op de meest eerlijke wijze genomen".

Wit boogje

Het zwierige witte boogje op het grasveld wordt echter al enkele seizoenen ingezet in de competities van Brazilië en Argentinië. Nederland, België, Frankrijk en Engeland volgen in de komende competities gestaag.

Hoewel het gebruik van de spray nieuw lijkt, stamt het idee van de voetbalverf al uit de jaren tachtig. Een Engelse scheidsrechter zou het destijds met een ondernemer hebben ontwikkeld. De spray kwam toen echter niet het veld op, omdat de autoriteiten geen brood zagen in het idee.

De Braziliaan Heine Allemagne had in 2000 meer succes met zijn 'Spuni'. De gepatenteerde spray, gemaakt van onder meer water en plantaardige oliën, werd in dat jaar voor het eerst ingezet in de Braziliaanse voetbalcompetitie.

Eureka-moment

"Het eureka-moment kwam toen ik naar een voetbalwedstrijd op de radio luisterde, en de commentator zeurde dat de muur weer eens niet op zijn plek stond", verklaarde Allegmagne tijdens het WK in Brazilië over het idee. Zijn innovatie werd vrijwel direct omarmd bij wedstrijden in Argentinië en Brazilië.

De spray van het WK 2014, bekend onder de naam 9-15 Fairplay, was uiteindelijk het resultaat van een samenwerking tussen Allegmagne en de Argentijnse journalist en ondernemer Pablo Silva, die eveneens een variant op de markt had gebracht.

Samen richtten ze in 2006 BRA.AR op, het bedrijf waaronder 9-15 Fairplay wordt uitgebracht. Het besef dat de oplosbare spray wel eens heel groot kon gaan worden kwam nadat FIFA het product in 2012 goedkeurde, waarmee ook andere voetballanden het officieel konden gaan gebruiken.

320 spuitbussen

Op het WK in Brazilië werden uiteindelijk 320 spuitbussen gebruikt, die volgens Allegmagne zo’n 3 dollar (2,23 euro) per stuk kostten. Hoeveel de KNVB of andere voetbalbonden er hebben ingekocht en tegen welke prijs is niet bekend gemaakt.

De ondernemers hameren uiteraard vooral op de voordelen van hun innovatie. "Het is niet alleen een methode om spelers te disciplineren, maar ook een manier om de procedure van de vrije trap te versnellen", verklaren ze op de website. Er zouden bovendien meer goals volgen uit die trap dankzij de spray.