De extra omzet vanwege het Suikerfeest gaat vooral naar kleinere, etnische winkels omdat die speciale acties organiseren. 

De meeste grote winkelketens laten nog altijd na extra aandacht aan het islamitische feest te besteden. 

Dat concludeert onderzoeksbureau Labyrinth, dat jaarlijks de aandacht van retailers voor het feest ter gelegenheid van het einde van de ramadan in kaart brengt.

Moslims geven tijdens het Suikerfeest veel extra geld uit, naast etenswaren ook aan bijvoorbeeld feestkleding. Uit het onderzoek bij winkeliers in de vier grote Nederlandse steden en in Antwerpen blijkt dat kleinere, doorgaans etnische winkels flink profiteren van de extra suikerfeestomzet omdat die hun assortiment aanpassen.

Door Labyrinth ondervraagd winkelend publiek schatte de extra uitgaven op 25 tot wel 300  euro.

De afgelopen jaren leken steeds meer landelijke ketens de mogelijkheid tot extra omzet in te zien. Dit jaar is daar één keten bijgekomen: Bodyshop.

Minder aandacht

De winkels die vorig jaar ook al aandacht schonken aan het moslimfeest - Hema, Albert Heijn, Douglas en Van Haren - hebben hun voor het Suikerfeest ingeruimde schapruimte zelfs verkleind, concludeert het onderzoeksbureau.

Labyrinth heeft ook met winkelmanagers gesproken. Sommigen wisten niet eens dat het Suikerfeest deze week wordt gevierd. Andere winkeliers vonden het jammer dat hun hoofdkantoor, dat het beleid bepaalt, niet stilstaat bij het feest.

Vooral filiaalhouders in gebieden waar veel moslims wonen zouden meer ruimte willen krijgen om op het Suikerfeest in te kunnen spelen.