Automobilisten moeten tol gaan betalen voor het gebruik van het Duitse wegennet, maar de heffing voor vrachtwagens gaat vanaf 2015 omlaag.

Minister Alexander Dobrindt van Verkeer wil vrachtwagens komend jaar ontlasten. Omdat er minder onderhoud aan de weg nodig is, kunnen wat hem betreft ook de tarieven omlaag, meldden Duitse media dinsdag.

Het gaat volgens berekeningen om een daling van 460 miljoen euro over de periode 2015 tot 2017.

Volgens de krant Passauer Neue Presse verwacht Dobrindt evenwel dat ondanks de gedaalde tarieven er in 2015 nog altijd 4,225 miljard euro wordt geïnd. In 2016 zou dat 4,239 miljard zijn en een jaar later 4,277 miljard.

EVO

De Nederlandse verladersorganisatie EVO reageert verheugd. Veel Nederlandse bedrijven exporteren naar of via Duitsland, en dit goederenvervoer vindt voor een groot deel over de Duitse autobahn plaats.

Wel plaatst EVO, belangenbehartiger van 20.000 handels- en productiebedrijven, nog steeds kanttekeningen bij de Duitse tolplannen voor personenauto’s. Die hebben negatieve gevolgen voor Nederlandse ondernemers in de grensstreek, die goederen met bestelbussen laten vervoeren.

De schade voor deze bedrijven loopt in de miljoenen euro’s, aldus EVO. De Duitse ondernemer krijgt een compensatie voor deze kostenstijging; de Nederlandse ondernemer niet.