Nederlandse ondernemers die actief zijn in ontwikkelingslanden en opkomende markten merken nauwelijks iets van de crisis in Europa.

Dat blijkt maandag uit onderzoek van MVO Nederland onder ruim 1.100 ondernemers in het mkb. Ruim 18 procent van het Nederlandse mkb doet direct of indirect zaken met ontwikkelingslanden en opkomende markten.

Slechts 2 procent van de ondernemers die in ontwikkelingslanden en opkomende economieën zakendoen, ziet de crisis als een belangrijke marktontwikkeling. Onder ondernemers die geen handel drijven met dergelijke landen is dit 13 procent.

"Veel bedrijven doen nog geen zaken met ontwikkelingslanden en opkomende markten. Een gemiste kans", aldus MVO Nederland. "De kennis van herkomstlanden en MVO-risico’s kan wel beter, om het risico betrokken te raken bij milieudelicten of mensenrechtenschendingen te verkleinen."

Een kwart van de ondernemers die direct zakendoen met een of meer ontwikkelingslanden kan geen MVO-risico noemen dat ter plaatse speelt.

Eigen verantwoordelijkheid

Een groeiend percentage ondernemers ziet MVO-gedrag als hun eigen verantwoordelijkheid. Dit jaar is dat 52 procent, tegenover 44 procent in 2013. Ondernemers die direct zakendoen met ontwikkelingslanden en opkomende markten laten meer MVO-gedrag zien dan ondernemers die dat niet doen.

De landen waar bedrijven het meest direct zakendoen, zijn China, India en Nigeria. Ook Thailand, Oeganda en Brazilië worden vaak genoemd.

De belangrijkste motivaties om zaken te doen met ontwikkelingslanden en opkomende markten zijn de winstkansen/lucratieve afzetmarkten die ondernemers daar zien. Wel is dit argument minder belangrijk geworden dan een jaar eerder.

Ondernemers die geen plannen hebben om in deze landen neer te strijken, doen dit niet omdat zij vinden dat hun product zich daar niet voor leent, omdat zij Nederland en Europa als hun werkgebied beschouwen of omdat zij hun bedrijf daarvoor te klein vinden.

Het Nederlands mkb als geheel zal dit jaar iets minder gaan ondernemen in ontwikkelingslanden, zo verwachten de deelnemers aan het onderzoek.