Het WK voetbal heeft al 42 miljoen euro aan extra omzet opgeleverd voor Nederlandse supermarkten. Dat meldt onderzoeksbureau GfK donderdag.

Een week geleden stond de teller nog op 29 miljoen euro. Afgelopen week kochten bijna 972.000 huishoudens (12,7 procent) een Oranjegerelateerd product. Dat komt neer op 12,7 procent van de Nederlandse huishoudens. Een week eerder, na de drie eclatante overwinningen van Oranje in de poule, bedroeg dat percentage 14,5 procent.

Vooral Pringles Hup Holland Hup-chips, Albert Heijn Oranje tompoucen en Lay's WK-chips werden veel afgerekend aan de kassa.

De totale omzet van supermarkten kwam afgelopen week uit op 684 miljoen euro. Dat is een stijging van 4,6 procent vergeleken met dezelfde week vorig jaar. In heel juni bedroeg de supermarktomzet 2,74 miljard euro, 4 procent meer dan een jaar eerder.

Hiermee is de extra omzet al twee keer zo hoog als tijdens het EK twee jaar geleden, toen Oranje roemloos in de poulefase werd uitgeschakeld.

Vorige WK

Tijdens het vorige WK, toen het Nederlands Elftal tot de finale reikte, kwam de extra omzet uiteindelijk uit op 72 miljoen euro. Ook toen liep de extra omzet in de laatste weken terug vanwege de lagere voorraden van supermarkten.

Producenten beperken vaak hun voorraad, zodat er bij vroege uitschakeling niet te veel Oranjeproducten in de schappen blijven liggen.

"Schijnbaar is het lastig om er op korte termijn op in te spelen dat Oranje toch doorgaat", licht Joop Holla van GfK toe. "Wellicht speelt de ervaring mee van het vorige EK." Volgens Holla zie je nu dat supermarkten in hun reclames alsnog proberen mee te liften op het succes van Oranje. Zo adverteert Dirk in Oranje in plaats van rood. "Maar als je Oranjevla wil, zul je toch echt zelf aan de slag moeten gaan met sinaasappellimonade."

'WK-acties beter, sneller en sterker dan ooit' | Bijtincident Luis Suarez op WK voer voor marketeers