De economische crisis lijkt de supermarkten onberoerd te laten. Vorig jaar steeg de supermarktomzet naar 34,2 miljard euro.

Dat is een toename van 1,5 procent vergeleken met 2012 toen de omzet 33,7 miljard euro bedroeg. Deze cijfers maakte Bert Roetert, voorzitter van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) donderdag bekend.

Roetert verwacht voor dit jaar een omzetstijging van 1 procent. ''In het eerste kwartaal van 2014 nam de koopkracht voor het eerst in jaren toe. En ook het consumentenvertrouwen stijgt. Laten we hopen dat ons land daarmee in die opwaartse spiraal terechtkomt.''

Consumenten letten inmiddels wel erg op prijs en aanbiedingen. Uit onderzoek blijkt dat door de economische crisis een verandering in koopgedrag is opgetreden: 47 procent van de klanten bekijkt vaker de folders, 58 procent let scherper op de prijzen en 53 procent op de aanbiedingen in de supermarkt. Nog eens 44 procent kiest vaker voor huismerken.