Familie Poot verkoopt het bedrijf Chipshol. De oprichtersfamilie heeft besloten te stoppen met het bedrijf en zet alle grondposities rond luchthaven Schiphol die nog moeten worden ontwikkeld in de etalage.

Dat zeggen Jan Poot en zijn zoon Peter Poot in een interview met Het Financieele Dagblad.

Door de verkoop van de grond komt er een einde aan een twintig jaar durende grondoorlog met Schiphol Group, de Staat en andere overheden. 

De te verkopen grondposities betreffen 150 hectare strategisch gelegen grond in de directe nabijheid van de start- en landingsbanen van Schiphol, waaronder terreinen in Badhoevedorp-Zuid.

Volgens de eigenaren is de fysieke gesteldheid van de bijna 90-jarige oprichter van Chipshol van doorslaggevende reden geweest om te stoppen. ''Ik voel dat de krachten flink achteruitgaan'', zegt Jan Poot. ''Daarom zeggen Peter en ik: we stoppen ermee, we verkopen de zaak.''

Conflict

Het in 1986 opgerichte Chipshol wilde van Schiphol een 'Airport City' maken met werkgelegenheid voor 70.000 mensen. Het bedrijf vocht echter jarenlang een conflict uit met Schiphol.

De luchthaven wil niet reageren op het besluit van de familie Poot om te stoppen met Chipshol. ''Wij hebben kennis genomen van het besluit en zien geen aanleiding om te reageren'', liet een woordvoerder weten.

Volgens berekeningen van het FD kan op basis van de prijs voor een vierkante meter aan de Zuidas van 1000 tot 2000 euro de grondwaarde na bestemmingswijziging uitkomen tussen de 1,5 en 3 miljard euro. De familie Poot wil geen verkoopprijs noemen.

Persoonlijke keus

De beslissing om het bedrijf te koop te zetten is ''een persoonlijke keuze" van de familie Poot, zegt de provincie Noord-Holland.

Volgens een woordvoerder gaat de provincie ervan uit dat de komst van een nieuwe eigenaar geen consequenties heeft voor de lopende overeenkomsten. ''Wij zullen met de toekomstige eigenaar in gesprek gaan over de lopende zaken tussen Chipshol en de provincie", aldus de woordvoerder vrijdagmiddag.

De provincie is in hoger beroep nog met Chipshol verwikkeld in een rechtszaak over grondtransacties op het zogenoemde Groenenbergterrein bij Schiphol. Daarnaast hebben beide partijen met elkaar te maken bij de aanleg van de nieuwe N201 over het Pruissen-terrein. De provincie kocht daar grond van Chipshol.

De gemeente Haarlemmermeer reageert niet eerder dan na het weekeinde, zo liet een woordvoerder weten. Volgens hem worden de publicaties over de ontwikkelingen rond Chipshol eerst bestudeerd.

Jan Poot lijkt moegestreden