Reclame op de achterkant van een supermarktkassabon slaat aan bij klanten.

Dit concludeert de Volkskrant op basis van uitspraken .

Sinds oktober staat er bij twintig supermarkten in Nederland reclame van andere ondernemers op de achterkant van de kassabon. De komende tijd komen daar nog minstens veertig supermarkten bij.

Onder andere vestigingen van Albert Heijn, Jumbo en C1000 doen mee.

Kosten

Voor de bedrukte kassabonnen krijgen de supermarkten niets betaald. Volgens Bart Cornelissen, medewerker van marketingbureau Merk Waardige Marketing scheelt het supermarkten in kosten, omdat zij niets voor de kassarollen hoeven te betalen.

"Bovendien staan er vaak leuke acties op, waar consumenten speciaal op afkomen."

Ondernemers betalen 500 tot 900 euro om een maand lang op de achterkant van een supermarktkassabon te staan.

Hema

Franchisers van ketens als Hema en Intersport maken gebruik van dit soort reclame.

Uit een actie van de Hema in Eibergen blijkt dat veel mensen gebruik maken van de reclame. Cornelissen: "Binnen twee weken leverden bijna negenhonderd mensen hun kortingsbon in bij Hema."

Ook een makelaar had zijn huizen op de achterkant van kassabonnen aangeboden. Binnen twee dagen had hij zijn eerste huis verkocht.