Internetreclame is hard op weg tv-reclame voorbij te streven. In 2009 spendeerden adverteerders nog twee maal zo veel aan tv-reclame. 

In 2018 zullen de wereldwijde bestedingen aan internetreclame met ruim 194 miljard dollar (circa 142 miljard euro) nog maar 20 miljard dollar achterlopen op tv-reclame.

Ná 2018 neemt internetreclame definitief de koppositie over, verwacht advies- en accountantsbureau PwC op basis van eigen onderzoek.

Het fundament onder de groei van digitale reclame is de toenemende internetdichtheid. ''In 2018 heeft meer dan de helft van de wereldbevolking (55 procent) toegang tot mobiel internet op smartphones en tablets. Omdat consumenten steeds meer 24/7 online kunnen en willen zijn, volgen de reclamebudgetten vanzelf'', legt PwC-mediaspecialist Ennél van Eeden uit.

Videoreclame

Zij wijst daarbij vooral op de groei van mobiele, digitale advertenties. ''Jaarlijks groeit het advertentiebudget voor mobiele apparaten met meer dan 20 procent. Vooral bestedingen aan videoreclame, denk aan YouTube, groeien het hardst binnen deze categorie."

Wat de digitale consumentenbestedingen betreft, verwacht PwC dat het streamen van van films en muziek de komende vijf jaar het snelst zal groeien, met respectievelijk bijna 30 procent en 13 procent per jaar.

Daarmee streeft de uitgave aan digitale muziek de fysieke markt (cd's) voorgoed voorbij in 2014. Voor films (dvd's) ligt dit kantelpunt nog iets verder weg, namelijk 2018.