Bedrijven in de transport en logistiek worden hebben extra kosten, omdat zwaar vrachtverkeer vanaf donderdag niet meer over de Harmsenbrug over het Hartelkanaal mogen. 
 

Vrachtwagens van meer dan 50 ton mogen er niet meer overheen, omdat de brug bij Europoort niet meer aan de Europese veiligheidsnormen voldoet. Europoort is een industrie- en havengebied bij Rotterdam. 

De zware vrachtauto's die dagelijks over de brug gaan, moeten voorlopig omrijden, of worden vervangen door kleinere wagens die meerdere keren rijden.

Brancheorganisaties EVO en TLN vragen zich af of niet eerder uit controles naar voren had kunnen komen dat de brug aan onderhoud en herstel toe is. De afsluiting van de Harmsenbrug lijkt bovendien niet op zichzelf te staan, stellen de organisaties. Eerder werden in Oost-Nederland ook al verschillende bruggen afgesloten voor zwaar verkeer.

Weinig geld

Bouwend Nederland-voorzitter Maxime Verhagen klaagde onlangs dat de overheid in Nederland maar betrekkelijk weinig geld uittrekt voor het onderhoud van infrastructuur.

Veel bruggen en viaducten die gebouwd zijn in de jaren 60 en 70, naderen het einde van hun levenstermijn en zijn niet meer geschikt voor zwaar verkeer. Dit probleem gaat volgens de oud-minister alleen maar toenemen.

Rijkswaterstaat start volgens EVO en TLN in het najaar met de renovatie van de Harmsenbrug en verwacht dat de beperkingen voor het verkeer in 2015 worden opgeheven. De brug wordt niet alleen afgesloten voor zware vrachtauto's. Er gaan ook twee rijstroken dicht.