Het Nederlandse mkb zal zowel dit jaar als in 2015 weer meer aan de man weten te brengen, na jaren van krimp.

Dat verwacht onderzoeksbureau Panteia. Dit jaar zal de afzetgroei uitkomen op 1,25 procent, tegenover een krimp van 1,5 procent in 2013. In 2015 komt de groei vermoedelijk uit op 2 procent.

De belangrijkste redenen voor het aantrekken van de afzetgroei zijn het toenemen van de export, meer investeringen en een positievere consument. De groei in het mkb blijft nog wel achter bij die van het grootbedrijf, dat sterker weet te profiteren van de toenemende export.

De sterkste groeiers in het mkb zijn de metaalindustrie en de groothandel. Deze sectoren  zijn het meest georiënteerd op export.

Ook supermarkten zullen hun omzet zien stijgen, dankzij het toenemende consumentenvertrouwen en de lagere inflatie. Hoewel de internetverkopen in 2014 met 8 procent stevig zullen toenemen, zal de detailhandel als geheel nog licht krimpen met 1,5 procent.

De horeca kan in 2014 rekenen op een groei van 0,5 procent. Restaurants zien het aantal klanten weer groeien en hotels kunnen uitkijken naar een stijgend aantal boekingen.

'Mkb'ers staan er beter voor' | Vijfstappenplan voor succesvolle winkel | 'Mkb rendabel genoeg om in te investeren'