Nieuwe strategie moet V&D weer winstgevend maken

V&D gaat een nieuwe strategie voeren om de warenhuisketen weer winstgevend te maken.

Dat maakt het bedrijf donderdag bekend.

V&D zet in op meer merken, beter inspelen op de verschillende klantgroepen en de uitrol van een nieuw winkelconcept. Ook gaat online een grotere rol spelen.

Het concern hoopt in 2015 weer winstgevend te zijn. V&D schrijft al jaren rode cijfers. "2014 wordt al iets beter", zegt ceo Jacob de Jonge tegen NU.nl.

In 2013 werden 169 banen geschrapt om de kosten te drukken. Daarnaast is de inkoop efficiënter gemaakt en zijn verliesgevende locaties gesloten. "We focussen ons op inspiratie, experience en merken", aldus De Jonge.

Aanpassen

De V&D in Leiden is als eerste aangepast aan het nieuwe concept. Gedurende de komende vijf jaar vindt een gefaseerde uitrol plaats naar alle andere vestigingen. 

De vestigingen worden de komende jaren aangepast aan de hand van drie verschillende formats, die zijn opgesteld aan de hand van klantsegmentatie. "En er komt een nieuwe vestiging bij", zegt De Jonge. "De grootste groei moet echter van online komen."

Op het gebied van mode is V&D met 5,4 procent tweede in Nederland als het aankomt op marktaandeel. C&A staat bovenaan met 5,8 procent, terwijl H&M op de derde plaats staat met een aandeel van 4,5 procent.

Wereldburgers

"Wij trekken vooral de zogenoemde wereldburgers, de huiselijken en de plichtsgetrouwen", aldus De Jonge. De grootste groep wordt gevormd door de wereldburgers, mensen die redelijk geschoold zijn, vrij veel reizen, een hoger inkomen hebben dan modaal en in de stad wonen.

V&D heeft daarnaast plannen om in de kelders van de grotere vestigingen supermarkten te beginnen. "Dat was vroeger heel gebruikelijk in warenhuizen", aldus de ceo.

V&D heeft op korte termijn geen ambities om net als concurrent Hema het buitenland te veroveren. "We moeten eerst het eigen huis op orde krijgen, de focus ligt dan ook op Nederland", zegt De Jonge. "Warenhuizen reizen doorgaans niet goed, zoals men zegt."

La Place breidt uit naar Bali

Lees meer over:
V&D

NUlokaal adverteren

NUwerk

Tip de redactie