De Amerikaanse koffieketen Starbucks gaat koffie verkopen bij tankstations van Shell. In de tweede helft van dit jaar gaat de eerste koffiezaak open.

Dat maken de bedrijven woensdag bekend. De eerste vestiging komt bij Shell Haarrijn aan de A2 bij Breukelen. 

Hoeveel van de ruim vijfhonderd tankstations in Nederland zo'n koffiewinkel krijgen, is nog niet duidelijk. Shell Nederland Verkoopmaatschappij wil eerst bekijken hoe succesvol de vestiging bij Breukelen wordt.

"Langs autowegen in Nederland wordt bijzonder veel koffie gedronken. Starbucks wil graag daar vertegenwoordigd zijn waar mensen wonen, werken en reizen", zegt Starbucks-directeur Arjan Oudejans. Hij is verantwoordelijk voor de koffiewinkels in Europa, het Midden-Oosten en Afrika.

Starbucks denkt dat Shell een goede infrastructuur heeft voor het aanbieden van koffie aan "de vele Nederlandse automobilisten die dagelijks reizen tussen huis en werk". Shell claimt dat klanten in de helft van de gevallen ook aankopen doen in de winkel bij het tankstation.

Lokken

Shell hoopt met de koffie meer klanten de tankstations binnen te lokken. "Wij begrijpen hoe belangrijk het voor onze klanten is om onderweg koffie te kunnen krijgen", laat algemeen directeur Linda van Schaik van Shell Retail Benelux en Frankrijk weten. 

"Door Starbucks onderdeel te maken van hun reis, geven we consumenten een extra stimulans om voor Shell te kiezen." Ook de Franse Shell-maatschappij (Société des Pétroles Shell) heeft een overeenkomst met de Amerikaanse keten gesloten voor het openen van koffiewinkels.

Douwe Egberts

De oliemaatschappij wil samenwerken met een grote aanbieder die internationaal kan werken. Daarom maakte bijvoorbeeld het Nederlandse merk Douwe Egberts minder kans op een samenwerking.

"Binnen de Benelux is Douwe Egberts een stukje kleiner [dan Starbucks] en daarbuiten bestaan ze nauwelijks. Het veel beperktere internationale karakter maakt dat Douwe Egberts geen eerste keuze was", zegt een woordvoerder van Shell tegen NU.nl.

Ontwerp

Het ontwerp voor de Starbucks-winkels is nog niet af. Uiteindelijk moet de uitstraling van de koffiehoek passen in het bestaande interieur van Shell. Wel is duidelijk dat er meubels bij geplaatst worden, zodat de klanten met hun koffie kunnen gaan zitten.

Of en hoe de beide ketens de opbrengst van de koffie gaan verdelen, wordt niet bekendgemaakt.

Shell verkoopt nu al koffie via de eigen Deli2go-formule. Of deze koffie uit de Shell-stations zal verdwijnen, is nog niet bekend. De woordvoerder kan zich voorstellen dat consumenten de keuze krijgen tussen "automatenkoffie en een chiquer kopje koffie van Starbucks".