Verreweg de meeste investeerders van een crowdfundingproject komen uit dezelfde regio als het project zelf.

Dit blijkt uit gegevens van crowdfundingsite Crowdaboutnow.

Gemiddeld komt minstens 60 procent van het bedrag dat wordt ingeïnvesteerd van binnen de gemeentegrens. Meer dan 80 procent komt uit dezelfde regio als het project.

Volgens Tom Vroemen, directeur van Crowdaboutnow worden mensen op het verkeerde been gezet door de nieuwsberichten over crowdfunding. "In het nieuws komen vaak de Amerikaanse projecten die enkele miljoenen opbrengen. In Nederland is dat niet zo."

Aanraken

"Mensen willen pas investeren als ze het kunnen aanraken. Iemand die in Groningen woont, gaat niet in een restaurant in Amsterdam investeren omdat hij daar toch nooit gaat eten", zo vertelt hij tegenover NUzakelijk.nl.

Volgens Vroemen laten deze cijfers zien dat crowdfunding meer draait om het activeren van een gemeenschap dan om het ophalen van geld. "We zien dat ook bij de grote projecten de investeringen eerst uit de regio komen."

"Daarbij geldt ook dat ondernemers zelf mensen in hun kringen activeren. Pas als je een kritieke massa creëert, dan word je interessant voor buitenstaanders."

Lees ook: De tien meest succesvolle Kickstartergadgets