De reclame-inkomsten van radiostations zijn in het eerste kwartaal ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar met 4,5 procent gestegen tot 47,7 miljoen euro. Dat maakt het Radio Advies Bureau (RAB) woensdag bekend.

De groei in het eerste kwartaal valt procentueel hoger uit dan de gemiddelde groei van 2,3 procent over heel 2013. ''Het economisch herstel zet door'', concludeert RAB, de marketingorganisatie van de Nederlandse radiostations, op grond hiervan

De traditionele spotjes vormen met ruim 44 miljoen euro het merendeel van de inkomsten. De zogenoemde non-spotreclame bereikte een recordomzet van meer dan 3 miljoen euro, een stijging met 38 procent. Onder non-spotreclame wordt sponsoring van radioprogramma's verstaan.

Het aantal adverteerders steeg van 442 naar 477. De grootste radioadverteerder in het eerste kwartaal was telecomprovider Ziggo. Pon's Automobielbedrijf, Peugeot/Citroën, Unilever en Kruidvat maken de top 5 vol.