
Zwichten voor internationale allure Kickstarter
Eerder al konden Nederlanders hun projecten op Kickstarter zetten, maar de betaling verliep via een Amerikaanse route. Dat is nu niet meer nodig.
Op Kickstarter kunnen onder meer uitvinders, ondernemers en kunstenaars financiering ophalen voor hun project. De Nederlandse projecten die nu al op het platform staan, verkiezen Kickstarter vooral vanwege het internationale karakter boven Nederlandse alternatieven als Symbid, Geldvoorelkaar en Oneplanetcrowd.
Een van de mensen die dankbaar gebruikmaken van de komst van Kickstarter is ontwerper Leon de Haan. Hij hoopt 20.000 euro op te halen met de kick-off van zijn houten handtas.
"Ik zie crowdfunding niet alleen als een alternatief voor banken, maar ook als een retailkanaal", vertelt De Haan. "Met hun investering geven mensen aan dat ze iets willen kopen."
De keuze voor Kickstarter in plaats van een nationaal crowdfundingplatform was geen ingewikkelde voor De Haan. "Mijn tas heeft internationale allure. Op deze manier kan ik ook geïnteresseerden in de Verenigde Staten bereiken en meer naamsbekendheid opbouwen."
Naamsbekendheid
Die naamsbekendheid is ook voor Ali Sevinen van belang. Sevinen wil voor zijn app Schadekiek 40.000 euro binnenhalen via Kickstarter. "Ik hoop mijn doelgroep te verbreden en naamsbekendheid te vergroten. Bovendien kent Kickstarter een hoog slagingspercentage."
Een ander punt dat Sevinen signaleert, is dat veel Nederlandse platformen zich hebben gespecialiseerd op het gebied van bijvoorbeeld duurzaamheid en kunst. "Daar vallen wij buiten."
Designplakbandhouder
Derk Reilink zette kort na middernacht zijn project Clicktape op Kickstarter. Uiteindelijk moet de designplakbandhouder in verschillende winkels komen te liggen en het liefst ook in buitenlandse ketens. De 9.500 euro die de crowdfundingcampagne moet opleveren moet eerst "een startup creëren".
"Ik maak een internationaal product en op Kickstarter heb ik veel meer bereik dan via Nederlandse platformen. De komst van Kickstarter maakt het voor zelfstandige ontwerpers mogelijk om producten op de markt te brengen. Via crowdfunding kan ik bovendien toetsen of mensen de plakbandhouder leuk vinden", aldus Reilink.
In 2013 gaven drie miljoen investeerders gezamenlijk 355 miljoen euro uit via Kickstarter. Enkele bekende projecten die via kickstarter forse bedragen ophaalden, zijn de smartwatch Pebble, Android-console Ouya en iPad-toetsenbord Brydge.