AEX-bedrijven hebben in 2013 hun positie verbeterd ten opzichte van hun buitenlandse concurrenten.

Dat blijkt dinsdag uit het zogenoemde High Performance Business-onderzoek van adviesbureau Accenture onder zo’n tweeduizend beursgenoteerde ondernemingen wereldwijd.

De gemiddelde score komt nu weer in de richting van die van hun Britse en Franse concurrenten. Bovendien is de AEX de Duitse DAX voorbijgestreefd. Vooral in het tweede halfjaar wonnen AEX-ondernemingen terrein.

"Sinds het begin van de crisis in 2008 zijn de prestaties behoorlijk naar beneden gegaan. Nu zijn zowel de huidige prestaties als de toekomstige positionering van AEX-bedrijven, net als in 2012, flink verbeterd", stelt managing director strategie Sander van Ginkel van Accenture tegenover NU.nl.

"Dat de positionering voor de toekomst vooruitgegaan is, voorspelt op termijn nog meer verbetering. De toekomstige positionering loopt natuurlijk voor op de huidige prestaties", aldus Van Ginkel.

Het halfjaarlijkse onderzoek van Accenture zet de prestaties van AEX-bedrijven af tegenover die van internationale concurrenten op basis van verschillende indicatoren, zoals omzetgroei, consistentie, groeiverwachtingen en de positie in opkomende markten.

Kostenreductie

"De eerste jaren van de crisis hebben bedrijven sterk ingezet op kostenreductie en - efficiëntie, maar op een gegeven moment ben je wel uitgesneden. Bedrijven hebben nu weer ingezet op een groeiagenda", denkt Van Ginkel.

De best presterende bedrijven zijn in 2013 wederom ASML en Unilever. Deze komen ook als enige AEX-bedrijven dicht in de buurt van de kwalificatie 'High Performance Business', een onderneming die wereldwijd bij de 25 procent best scorende bedrijven hoort op het gebied van zowel huidige prestaties als toekomstige positionering.

"ASML onderscheidt zich vooral door innovatie, op dat gebied werken ze bovendien samen met de beste partners. Daarnaast doet ASML het goed op het gebied van consistentie: ze doen het jaar op jaar op jaar goed."

Van Ginkel wil liever niet zeggen welke AEX-bedrijven zich in de onderste regionen bevinden. "Maar wat betreft sectoren valt te denken aan transport en utilities, terwijl gezondheidszorg en energie zich juist bovenin positioneren."

Omzetgroei

AEX-bedrijven gooien vooral hoge ogen op de het vlak van omzetgroei en verbeterde verwachtingen van investeerders. De omzet groeide in 2013 gemiddeld met 3,2 procent, tegenover 0,6 procent in het voorgaande jaar.

De positie van de AEX-ondernemingen in opkomende markten valt wel tegen. Ze genereren minder omzet in snelgroeiende landen dan hun buitenlandse concurrenten.

"Een verrassende uitkomst", vindt Van Ginkel. "Met bedrijven als Unilever en Heineken hebben we hier juist hele mooie voorbeelden. Voor succes in de toekomst is het heel belangrijk dat ondernemingen proberen op die kar te springen."

De meest opvallende AEX-fondsen van 2013 | AEX-fondsen presteren beter