In 2013 is 2,7 procent van de supermarktomzet op zondag gerealiseerd. Dit komt neer op 900 miljoen euro, een stijging van 23 procent ten opzichte van 2012.

Dat meldt onderzoeksbureau GfK donderdag. De totale supermarktomzet kwam in 2013 uit op 33,3 miljard euro, tegenover 32,6 miljard euro een jaar eerder. 

Vooral jongeren maken gebruik van de zondagsopening. Jonge alleenstaanden doen bijna 6 procent van hun supermarktbestedingen op zondag, tegenover 1,2 procent onder 65-plussers.

In de drie grote steden is het aandeel van de zondag in de omzet van supermarkten het grootst. In Amsterdam, Rotterdam en Den Haag komt dit uit op 5,27 procent. In het noorden van het land blijft dit aandeel steken op 1,08 procent. Wel is het zondagaandeel in alle regio's gegroeid.

Beweeg de cursor over het diagram om de percentages te zien. De gegevens zijn afkomstig van GfK. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Jerry Vermanen

Kant-en-klaar

Consumenten gaan op zondag vooral naar de supermarkt voor kant-en-klaar maaltijden, rijst en deegwaren en desserts. Koffie, thee, suiker, wijn en aperitieven worden veel minder aangeschaft op zondag.

"Dit is een trend die we al langere tijd zien", zegt GfK-onderzoeker Joop Holla in een toelichting. "Dit komt enerzijds doordat de consument hier behoefte aan heeft en anderzijds doordat steeds meer supermarkten op zondag open zijn."

"De toename van de zondagomzet gaat wel een beetje ten koste van de avondomzet", aldus Holla."Dit aandeel was in 2007 nog 9,3 procent en kwam in 2013 uit op 8,2 procent."

Deze verschuiving zou er volgens hem toe kunnen leiden dat supermarkten hun openingstijden in de avonden beperken en bijvoorbeeld een uurtje eerder dichtgaan. Op zondag kunnen ze dan wat langer open blijven. 

Ruim de helft van de aankopen in de supermarkt, 53,2 procent, wordt 's middags tussen 12.00 uur en 18.00 uur gedaan. 38,6 procent van de supermarktomzet wordt 's ochtends gerealiseerd. 

Eerste kwartaal

De omzet van Nederlandse supermarkten is in het eerste kwartaal van 2014 met 1,7 procent gedaald ten opzichte van een jaar geleden, deels doordat Pasen dit jaar laat valt.

In 2013 viel de paasomzet in het eerste kwartaal, dit jaar in het tweede. Als rekening wordt gehouden met de verschoven paasdagen bleef de omzet in het eerste kwartaal stabiel,

Bedroeg de omzet in het eerste kwartaal van  2013 nog 8,35 miljard euro, dit jaar was dat 8,21 miljard euro.

Terwijl het aantal kassabonnen met 1,5 procent steeg, nam de omzet per kassabon op jaarbasis met 1,5 procent af van 22,53 naar 21,90 euro.