Nederlandse winkeliers willen net als hun Belgische collega's compensatie krijgen als er door een pinstoring niet kan worden betaald.

Detailhandel Nederland gaat dat inbrengen in het eerstvolgende Maatschappelijke Overleg Betalingsverkeer, meldt de organisatie woensdag.

In Belgische winkels kon vlak voor de kerst tweeënhalf uur uur niet elektronisch betaald worden door een storing. De getroffen winkeliers hoeven nu volgend jaar de zaterdag voor Kerstmis geen transactiekosten te betalen.

Ook krijgen ze met korting toegang tot een reservepinsysteem van uitbater Wordline en wordt geïnvesteerd in het voorkomen van storingen. De kosten van Wordline van de compensatie bedragen vijf miljoen euro. Over de compensatie is maanden onderhandeld.

Voorbeeld

De Nederlandse belangenorganisatie van winkeliers vindt dat de Nederlandse financiële sector een voorbeeld kan nemen aan België.

"Een back-upsysteem voor pinbetalingen is een oude wens van de Nederlandse winkeliers", zegt secretaris betalingsverkeer van Detailhandel Nederland in een verklaring. "Daarnaast is het een goede zaak dat de veroorzaker van de storingen zich moreel verplicht voelde om maatregelen te nemen."

Geen compensatie

Minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem (PvdA) schreef vorig jaar naar aanleiding van een flink aantal storingen in het online betalingsverkeer dat consumenten en winkeliers geen compensatie krijgen.

Reden daarvoor is dat het betalingsverkeer niet door één netwerkbeheerder wordt geregeld, waardoor storingen verschillende veroorzakers kunnen hebben.