Webwinkels hebben in 2013 voor het eerst meer dan 10 miljard euro omzet weten te boeken.

Dat blijkt uit onderzoek van Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org.

De omzet kwam uit op 10,6 miljard euro, 8,5 procent meer dan in 2012. Het aantal bestelling nam zelfs toe met 11 procent, tot een totaal van bijna 100 miljoen orders.

Beweeg de cursor over het diagram om de bedragen te zien. De gegevens zijn afkomstig van Thuiswinkel Markt Monitor. Bekijk hier een grote versie. - (c)NU.nl/Jerry Vermanen

10,8 miljoen Nederlands zijn verantwoordelijk voor al die bestellingen, een stijging van twee procent ten opzichte van 2012. De omzetgroei is met name te danken aan de telecom- en kledingsector, die samen goed zijn voor ruim 2,3 miljard euro omzet. De omzet in de reissector steeg slechts met twee procent en kwam uit op 3,9 miljard.

Groei

De verwachting is dat de omzet in 2014 verder stijgt, met name omdat mensen steeds meer online zijn met behulp van tablets en smartphones. Wat betreft het aantal Nederlanders dat online aankopen doet, lijkt de rek er wel uit.

De onlinewinkelomzet in ons land maakte in de afgelopen vijftien jaar een explosieve groei door: van 41 miljoen euro in 1998 naar 10,6 miljard euro in 2013.