Snackproducent Ad van Geloven, eigenaar van onder meer Mora, gaat de strijd aan met Van Dobben en Kwekkeboom. 

Dat schrijft het Financieele Dagblad dinsdag. Ad van Geloven probeerde in 2012 nog tevergeefs te fuseren met Royaan, de eigenaar concurrenten Van Dobben en Kwekkeboom.

Het snackbedrijf opent nu de aanval op de twee bedrijven in een markt waar zij nu nog domineren: de verkoop via de horeca. Het Tilburgse bedrijf ontwikkelde daarvoor een nieuwe kroket en een extra grote bitterbal: de bourgondiër.

De verkoop daarvan groeit volgens directeur Peter Doodeman zo'n 20 tot 25 procent per jaar. Doodeman laat tegenover de krant weten dat het marktaandeel van Ad van Geloven nu nog op een kwart ligt van Van Dobben en Kwekkeboom, maar verwacht dat te gaan inhalen.

De fusie tussen Ad van Geloven en Royaan werd in 2012 goedgekeurd door de NMa, mits Van Dobben uit de supermarkt zou verdwijnen. De fusie ging echter niet door omdat de bedrijven geen overeenstemming konden bereiken "over de voorwaarden waaronder zij verder zouden kunnen gaan".

Eerder deze maand liet Doodeman weten een fusie met Beckers, onderdeel van Wessanen, niet uit te sluiten.

Lees ook: 'Chinezen vinden bitterballen fantastisch'