Twee Aziatische vrouwen zijn gediscrimineerd toen ze melkpoeder wilden kopen. Vanwege hun afkomst kregen ze de producten niet mee.

Dat gebeurde halverwege 2013 bij een Kruidvat in Vlaardingen en een Etos in Barendrecht. Het College voor de Rechten van de Mens heeft de winkels donderdag op de vingers getikt.

Een Chinese vrouw mocht al haar aankopen afrekenen, maar bij het melkpoeder zou de caissière hebben gezegd: ''Wij verkopen niet aan jullie''.

Toen de Chinese vroeg wat ze daarmee bedoelde, zou de verkoopster hebben geantwoord: ''Jullie Aziatische mensen''.

Haar echtgenoot, die er ''minder Aziatisch'' uitziet, kon 10 minuten later zonder problemen melkpoeder kopen.

Etos

Bij de Etos was een Thaise vrouw de dupe. Ze wilde één pak melkpoeder kopen, maar de caissière zei tegen haar: ''We verkopen niet aan jou, dit kunnen we niet meegeven''.

Volgens de Etos dacht de verkoopster ten onrechte dat de vrouw die week al vaker babyvoeding had gekocht.

Supermarkten en drogisten kampen regelmatig met een tekort aan babymelkpoeder, omdat er grote vraag naar is vanuit China. Mensen daar kopen liever Nederlands melkpoeder na voedselschandalen in China. Bovendien valt er aan de handel goed te verdienen.

Maatregelen

Om lege schappen te voorkomen hebben sommige supermarkten en drogisterijen besloten dat klanten maximaal één of twee pakken mogen meenemen. Dat is in orde, ''maar als zij maatregelen nemen dan moeten die voor iedereen gelden ongeacht iemands afkomst'', zegt het College.

''Deze winkels hebben helemaal niet als doel om mensen te weigeren. Ze willen gewoon dat iedereen melkpoeder kan kopen. Maar door de manier waarop ze daarvoor willen zorgen, is dit wel het gevolg'', licht een woordvoerster van het College toe.

Een straf kan het college niet opleggen. De twee vrouwen kunnen de uitspraak wel gebruiken als ze een rechtszaak aanspannen. Het is nog niet bekend of ze dat doen.

Excuses

Voor het discrimineren van twee vrouwen van Chinese en Thaise afkomst bieden Kruidvat en Etos hun excuses aan.

Kruidvat laat weten dat ze 'het college en daarmee de uitspraak' respecteren. "Wij vinden het heel erg vervelend dat een klant zich door ons benadeeld heeft gevoeld", zegt een woordvoerder.

De drogisterij, die overigens in handen is van een congolomeraat uit Hong Kong, was naar eigen zeggen graag het gesprek met de Chinese vrouw aangegaan.

Fout

Bij Ahold-onderdeel Etos klinkt eenzelfde geluid. "Wij hebben direct na het incident onze excuses aangeboden en gezegd dat we een fout hebben gemaakt", zegt een woordvoerder. "Toch is er een zaak gekomen. De uitspraak bevestigt wat we zelf ook al vonden: het had zo niet gemoeten."

De drogisterijketen zegt geen maatregelen te nemen om incidenten in de toekomst te voorkomen. "Het ging om een inschattingsfout van een medewerker", aldus de Etos-zegsman. Bovendien, zegt hij, is de maatregel waardoor maar een beperkte hoeveelheid babymelkpoeder mocht worden gekocht, niet meer van kracht.