Tuinmarkten zien licht na dramatisch jaar

De omzet van tuinmarkten is vorig jaar met 8,5 procent gedaald ten opzichte van een jaar eerder. 

Het slechte weer in het voorjaar van 2013 zorgde ervoor dat consumenten veel minder planten en andere buitenproducten kochten.

Het zachte weer tot nu toe dit jaar heeft echter al wel voor flinke groei gezorgd. Dat maakte Tuinbranche Nederland woensdag bekend.

Volgens de brancheorganisatie zijn de tuincentra de afgelopen weekenden al druk bezocht. "Met een periode met mooi weer voor de boeg, is de verwachting dat het bestedingsniveau zich dit jaar veel beter ontwikkelt dan afgelopen jaar het geval was", schrijft de organisatie.

Slecht weer

De invloed van het slechte weer in 2013 tot en met de zomer is terug te zien in wat voor een producten hun weg vonden naar de consument.

Zo daalden de uitgaven aan buitenplanten flink met 16 procent tot 1 miljard euro. Aan bloemen en planten binnenshuis werd met ruim 570 miljoen 11 procent minder uitgegeven.

Tuincentra verkochten juist evenveel 'niet-levende' producten als een jaar eerder. De omzet uit kerstproducten en dierartikelen bleef nagenoeg gelijk. Aan barbecue- en tuingereedschappen werd juist 9 procent minder uitgegeven. "Ook dit is toe te wijzen aan het slechte weer."

Lees meer over:

Lokaal adverteren op NU.nl

Tip de redactie