De Nederlandse drankensector laat voor het eerst sinds 2007 weer tekenen van herstel laten zien. Vorig jaar kwamen er in de bedrijfstak 145 bedrijven bij, een stijging van 0,8 procent.

Dit blijkt uit dinsdag gepubliceerd onderzoek van adviesbureau Van Spronsen & Partners.

Nederland telde in 2013 ruim 17.200 bedrijven in de 'natte' horeca, waaronder café-barbedrijven, zalen- en partycentra, coffeecorners, strandpaviljoens, horeca bij sport- en recreatiebedrijven, discotheken en kiosken. De sector telde in 2007 nog 18.200 bedrijven en was sindsdien aan het krimpen.

De groei zit hem vooral in de toenemende populariteit van koffiespeciaalzaken. Het aantal coffeecorners nam het laatste jaar toe met 3,5 procent. Ten opzichte van vijf jaar geleden groeide dit aantal zelfs met 4,8 procent.

Trendbreuk

Het aantal café-barbedrijven groeide met 0,5 procent. Dit is een opvallende trendbreuk met de continue afname van cafés sinds 2000. Dit lijkt een gevolg van het toegenomen aantal bezoekers, stelt het adviesbureau.

Ook het aanbod van strandpaviljoens, zalen- en partycentra, en aanbieders bij recreatiebedrijven nam toe met 79 bedrijven, ofwel 2,9 procent.

Het discothekenaanbod bleef gelijk met 226 bedrijven. De discomarkt lijkt na jaren van forse afname te stabiliseren. De groei zit hier in de stedelijke gebieden. Buiten de steden is nog altijd sprake van een afname van discotheken.