Ondernemers hoeven zich in de toekomst in minder bochten te wringen om hun winkel te bevoorraden.

Minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen (VVD) en minister van Economische Zaken Henk Kamp (VVD) hebben in een brief aan de Tweede Kamer beloofd de talrijke regels omtrent laden en lossen te verminderen, zo meldt verladersorganisatie EVO

Gemeenten hebben hun eigen regels voor vervoer van goederen naar winkels. Daardoor zijn er nu 408 handboeken met in totaal 1600 verschillende regels. In veel gemeenten moeten ondernemers bijvoorbeeld ontheffing voor een bepaald gebied aanvragen op kenteken.

Als winkeliers zich door verschillende auto's laten bevoorraden, moeten zij per kenteken ontheffing aanvragen en daarvoor betalen. Versimpeling van dergelijke regels kan een besparing van een half miljard euro opleveren.

Grotere vermindering

Het tegemoet komen van winkelier is onderdeel van een grotere vermindering van de administratieve lasten in de logistiek. “Medio 2014” wil het kabinet een plan presenteren om de regeldruk te verlagen.

Verladersorganisatie EVO heeft een top tien gemaakt van de grootste administratieve lasten in de logistiek. Op nummer één prijkt daar de ingewikkelde regelgeving bij de bevoorrading van winkeliers.

Verder staan overbodige vergunningseisen bij het wegvervoer en dubbele exportcontroles en lasten in de top drie.

Lees meer over ondernemen op NUzakelijk