De Nederlandse supermarkten komen dit jaar met minimaal twee consumentenacties om de klant bewuster te maken van voedselverspilling. 

Dit meldt de koepelorganisatie Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) woensdag.

Voorbeelden van mogelijke acties zijn het geven van meer uitleg over houdbaarheidsdata en het geven van bewaartips en recepten voor het koken met kliekjes in de consumentenmagazines.

Ook worden consumenten gewezen op de digitale Bewaarwijzer van het Voedingscentrum. Daarmee kan per product worden opgezocht hoe lang het houdbaar is, nadat de verpakking geopend is of als er geen houdbaarheidsdatum op staat.

Verspilling

Recent onderzoek heeft aangetoond dat de consument per jaar 50 kilo voedsel weggooit. De consument is dus een belangrijke doelgroep als het gaat om verspilling te verminderen, aldus het CBL.

De supermarkten benadrukken dat zij zelf al jaren bezig zijn om hun verspilling zo veel mogelijk te beperken. Dit gebeurt onder meer door steeds scherper te sturen op inkoopbeleid, kritisch te kijken naar aanbiedingen op versproducten, het aanbieden van kleinere porties en door samenwerking met voedselbanken.

Zonde

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Economische Zaken ondersteunt het woensdag gepresenteerde initiatief. Ze vindt het goed dat supermarkten hun verantwoordelijkheid nemen en de consument willen helpen om voedselverspilling tegen te gaan.

Volgens Dijksma gooien huishouders jaarlijks gemiddeld 350 euro aan voedsek weg. ''Dat is uiteraard zonde voor de portemonnee en niet duurzaam. Deze praktische acties door supermarkten helpen mensen meer bewust te maken van dit maatschappelijk probleem'', zegt de bewindsvrouw in een reactie.