Ondernemen en creativiteit liggen dicht bij elkaar. Dat zegt topontwerpen Marcel Wanders in een gesprek met NUzakelijk.

Wanders vindt het gek dat veel mensen het idee hebben dat ondernemen en creativiteit niet samengaan. 

Er liggen volgens hem juist veel kansen voor ondernemers wanneer zij het zakendoen combineren met creativiteit. "De mogelijkheden zijn wat dat betreft eindeloos", zegt Wanders. 

Wanders is al 25 jaar vormgever en wordt gezien als een van de belangrijkste ontwerpers van dit moment. Zijn meubelen en interieurs worden in 69 landen verkocht, hij is daarmee het gezicht van Dutch Design.

Het Stedelijk Museum in Amsterdam heeft daarom deze maand een tentoonstelling gewijd aan zijn gehele oeuvre. Onder andere de Set Shades lamp, de Knotted Chair en de New Antiques meubelen zijn onderdeel van de vierhonderd voorwerpen die tot en met 15 juni te zien zijn in de tentoonstelling Marcel Wanders: Pinned Up.

Zakelijk

Naast het creatieve vermogen om gedachten eerst op papier te zetten en vervolgens te transformeren tot een tastbaar object, is Wanders ook betrokken bij de zakelijke kant van zijn bedrijven. 

In 2001 richtte hij samen met Casper Vissers het designlabel Moooi op en runt hij een studio aan de Amsterdamse Westerstraat met vijftig werknemers.  Zijn klantenkring bestaat onder andere uit Puma, Marks & Spencer en KLM. Het streven om in 2012 een omzet van 20 miljoen euro te halen werd op 3 miljoen euro na gehaald. 

Lees meer op NUzakelijk.nl: 'Als je creativiteit te veel zijn gang laat gaan, dan krijg je chaos'