Autodeelbedrijf Snappcar wil na Duitsland nu ook Groot-Brittannië veroveren. Om zijn internationale ambities waar te maken, moet de onderneming wel drie miljoen euro binnenhalen.

Een ton daarvan hoopt Snappcar in de wacht te slepen via het duurzame crowdfundingplatform Oneplanetcrowd.nl. De rest moet bij aandeelhouders vandaan komen.

"We mikken op grotere aandeelhouders. Naast geld zijn daarbij expertise en een persoonlijke klik belangrijk", licht Snappcar-directeur Pascal Ontijd toe. "Aan de andere kant staan dan de kleinere aandeelhouders die we via crowdfunding aan ons hopen te binden."

Snappcar wil nog dit jaar het Kanaal oversteken. In een later stadium denkt de onderneming aan andere landen in Noord-West-Europa.

Blauwdruk

"Ook gaan we dit jaar zwaarder inzetten op Duitsland. We zijn daar wel van start gegaan afgelopen jaar, maar dat gaat nog niet zo hard als we zouden willen", vertelt Ontijd. "In Duitsland moet meer geld en tijd gestoken worden, maar we hebben er wel een soort blauwdruk kunnen maken van waar je tegenaan loopt in het buitenland."

Particulieren kunnen zich gratis aanmelden bij het autodeelplatform. Wie een auto huurt, betaalt daarvoor naast de huurprijs tien euro per dag of vijf euro voor een halve dag aan Snappcar. Daarbij is een verzekering inbegrepen.

Het bedrijf is inmiddels in meer dan zeshonderd plaatsen in Nederland actief. "We functioneren op buurtniveau en straks hopelijk op straatniveau", aldus Ontijd.

Snappcar hoopt dat binnen vier jaar het Europese autobezit met een procent is teruggedrongen. "Er zijn alleen al in Nederland acht miljoen auto’s, die 23 uur per dag stil staan. Dat zou op termijn met minstens de helft teruggebracht moeten kunnen worden", vindt de directeur.

Elektrische auto's

Vanuit zijn duurzaamheidsfilosofie probeert het bedrijf ook elektrische auto’s steeds meer onder de aandacht te brengen. "Zo gaan we een energielabel doorvoeren dat mensen bewust moet maken van het soort auto dat ze huren."

Maar ook voor benzineslurpende auto’s blijft ruimte op het platform. "We willen wel een afspiegeling blijven van rijdend Nederland."

Mensen die gebruikmaken van het platform, doen dit dan ook niet alleen uit duurzame overwegingen, maar ook omdat zij mensen in de buurt hopen te leren kennen en omdat ze kosten willen besparen.

Groei

Snappcar groeit in Nederland zo’n 20 procent per maand. Er worden inmiddels zesduizend auto’s gedeeld via het platform. "Met Duitsland en Groot-Brittannië erbij hebben we straks echt een grote community", aldus Ontijd. Winst wordt er nog niet geboekt bij de startup, hoewel het break-evenpunt dichtbij is.

Naast particulieren probeert de onderneming via zijn zakelijke tak ook bedrijven zover te krijgen dat zij auto’s met elkaar delen. "Particulieren blijven echter het belangrijkst, zij vormen ook verreweg de grootste markt. Van de acht miljoen auto’s zijn er 7,5 miljoen in het bezit van particulieren, slechts een half miljoen is lease."

Naast Snappcar spelen in Nederland ook autobedrijven als Toogethr en Mywheels in op de deeleconomie.

Zie ook: Snappcar steekt Duitse grens over | 'Huren is het nieuwe bezitten' | Groep ondernemers gaat 'alles' verhuren