De omzet in cafés en restaurants daalde vorig jaar met 2,5 procent ten opzicht van 2012. Er werd vorig jaar 8,7 miljard euro omgezet.

De prijzen zijn hoog: nergens in West-Europa is uit eten gaan zo duur als in Nederland. Dat blijkt uit cijfers van het Food Service Instituut bij de start van horecabeurs Horecava in Amsterdam.

Ook op iets langere termijn daalde de omzet fors in de horeca. Cafés zagen hun omzet sinds 2008 met 21,9 procent dalen in vijf jaar. Cateringbedrijven gingen er 14,8 procent op achteruit, restaurants 12,8 procent.

Horecagelegenheden zoals La Place en McDonalds deden het wel goed. Bij dit soort horeca steeg de omzet met 22 procent sinds 2009.

Te hoge prijzen

Jan-Willem Grievink. directeur van het Food Service Instituut, verklaart tegenover De Telegraaf dat prijzen in Nederlandse cafés en restaurants gemiddeld twintig procent hoger zijn dan in bijvoorbeeld België en Duitsland.

Volgens Grievink is bovendien het verschil met de relatief goedkope supermarkten 'te groot'. Het instituut vergeleek de prijzen van driegangenmenu's in Europa.

Herstel

Een andere brancheorganisatie, Koninklijke Horeca Nederland (KHN), verwacht voor het komende jaar dat de horeca gaat meeliften met het herstel van de economie en het consumentenvertrouwen. Dat betekent dat hotels, restaurants en cafés ongeveer hetzelfde volume aan diensten en producten zullen afzetten als in 2013.

De brancheorganisatie, die haar prognoses maandag presenteerde op de vakbeurs Horecava, rekent er ook op dat de omzet in geld iets stijgt: van 13,22 miljard euro in 2013 naar 13,49 miljard euro. Dat is voornamelijk het gevolg van prijsstijgingen.

Lastenverzwaring

KHN verwacht dat ondanks het iets betere economische klimaat veel ondernemers moeite zullen houden om hun rendement op peil te houden omdat de sector kampt met hogere kosten. ''Lastenverzwaring en de kosten van arbeidsinzet onder nieuwe arbeidsregels, maken de uitkomsten van een redelijk bedrijfsresultaat over 2014 nog onzeker'', licht de brancheorganisatie in dat verband toe.

KHN signaleert dat het verschil tussen de ''achter- en voorhoede'' van de Nederlandse horeca steeds groter wordt: innovatieve ondernemers die goed inspelen op trends als duurzaamheid en gezondheid of die hun sterke punten uitbuiten zoals een bijzondere locatie, vergroten hun voorsprong ten opzichte van concurrenten die minder voortvarend opereren.