De 95 C1000-supermarkten die tot dusver tot Jumbo zijn omgebouwd, voldoen ruimschoots aan de verwachtingen en behalen over het geheel genomen meer omzet dan voorheen. 

Dat maakte Jumbo donderdag bekend. Dit jaar verwacht het bedrijf een honderdtal C1000's om te bouwen.

''We hebben het afgelopen jaar veel geleerd van de ombouw en dat werpt nu zijn vruchten af'', zei Jumbotopman Frits van Eerd. Eind 2013 telde het supermarktconcern 391 Jumbo's en 267 C1000's. Dat waren er eind 2012 respectievelijk 309 en 365.

Het gezamenlijke marktaandeel is ruim 20 procent. Daarmee is Jumbo Groep op marktleider Albert Heijn na de grootste van Nederland.

Omzet

De ombouwoperatie zorgde vorig jaar voor een verschuiving van de consumentenomzet. Die daalde bij C1000 met 19 procent tot 3,3 miljard euro, terwijl die van de Jumboformule met 19 procent toenam tot 3,8 miljard euro. De totale jaaromzet steeg met 2 procent tot 7,1 miljard euro. De autonome omzetgroei bedroeg 0,9 procent.

Zonder concrete winstcijfers te vermelden, stelt Jumbo dat de financiële resultaten over 2013 ruimschoots aan de verwachtingen voldoen en een ''sterke basis'' vormen voor verdere groei. Het bedrijf stelt vast dat zijn formule met de laagsteprijsgarantie ''steeds relevanter wordt'' in de huidige economische situatie.

De Veghelse onderneming is ook tevreden over de Jumbo Foodmarkt die eind maart werd geopend in Breda. Wekelijks krijgt de megasupermarkt naast het NAC-stadion gemiddeld 35.000 klanten over de vloer. De omzetten zijn hoger dan verwacht. Medio dit jaar opent Jumbo zijn tweede Foodmarkt in Amsterdam.

Decembermaand

Jumbo kijkt om die reden ook terug op een goede decembermaand. In de week voor Kerstmis lag de vergelijkbare omzet 3 procent hoger dan vorig jaar. Financieel topman Ton van Veen meldde dat het marktaandeel in die week 0,3 procentpunt hoger lag dan in de weken ervoor.

''De gemiddelde weekomzet ligt bij de Foodmarkt tussen de 7 en 8 ton al hoger dan verwacht. Dat was in de kerstweek nog eens twee keer zo veel'', aldus de bestuurder.