'Omzet winkeliers daalt verder in 2014'

Winkeliers zien hun omzet volgend jaar naar verwachting opnieuw dalen, zegt het economisch bureau van ING.

De terugval in koopkracht van consumenten lijkt gestuit, maar meer ruimte voor uitgaven is niet of nauwelijks aanwezig.

De economen van de bank rekenen op een omzetkrimp van 0,2 procent, nadat de sector in 2012 en 2013 al een terugval in de verkopen van respectievelijk 1,9 en 1,7 procent voor de kiezen had gekregen. Dat staat in een maandag gepubliceerd sectorrapport.

Onder meer kleding- en schoenenwinkels, elektronicazaken en verkopers van wooninrichting zullen hun omzet komend jaar niet zo erg zien dalen als in 2013, maar er is nog geen sprake van herstel.

Boodschappen

Meer dan de helft van de Nederlanders bezuinigt inmiddels op de dagelijkse boodschappen. Supermarkten behalen volgens ING volgend jaar nog wel een bescheiden omzetgroei (2 procent), maar deze is alleen gebaseerd op prijsstijgingen. De verkoopvolumes lopen terug.

Naast het feit dat de consument de hand op de knip blijft houden, hebben winkels in consumentenelektronica te maken met een gebrek aan innovatieve producten, constateert ING. ''Smartphones en tablets zijn inmiddels ingeburgerd en 3D-televisie heeft niet gebracht wat de branche ervan verwachtte.''

Voor 2014 zijn er ook lichtpuntjes te benoemen. Zo zullen de consumentenbestedingen naar verwachting iets worden aangejaagd door de Olympische Winterspelen en het WK voetbal.

Horeca

Ook zijn de vooruitzichten van de horeca weer wat beter (volumeherstel 0,5 procent), mede door een toename van het aantal toeristen. Vooral hotels profiteren daarvan.

Ook bij restaurants voorziet ING een lichte groei, maar de bestedingen per klant staan nog steeds onder druk. Kroegbazen ontkomen ook in 2014 niet aan een daling in de verkopen. De accijnsverhoging en leeftijdsgrensverhoging voor alcoholverkoop raken hun bedrijfsvoering.

Op de woningmarkt beginnen consumenten geleidelijk aan iets minder somber te worden. Volgens ING lijkt zich een omslag af te tekenen die moet resulteren in meer verkochte huizen. Dit kan positief zijn voor onder andere notarissen, doe-het-zelfzaken en de bouwsector.

Lees meer over:

NUlokaal adverteren

NUwerk

Tip de redactie