Starbucks richt zich op franchising in Europa

Koffieketen Starbucks denkt er niet aan om in de VS aan franchising te beginnen. Maar in Europa is dat anders.

Starbucks wil een snelle Europese uitbreiding, maar dat kan volgens de koffiezaak alleen snel als ondernemers een franchise nemen. 

In Amerika wil het bedrijf controle houden over zijn merk, maar in Europa is de directie simpelweg niet bekend met goede locaties en vallen de bedrijfsresultaten tegen, zo meldt The Wall Street Journal zaterdag (lokale tijd).

Starbucks hoopt met het franchisemodel tevens nieuwe locaties te kunnen openen "waar ze nog niet aan gedacht hadden."

Op dit moment kunnen alleen ondernemers in Groot-Brittannië een franchise nemen op Starbucks. Nu zijn daar ongeveer 45 koffiewinkels die volgens dat model werken. Na Groot-Brittannië moet Frankrijk snel volgen.

Dit fiscale jaar verwacht Starbucks dat 150 van de 200 nieuwe winkels in de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika (EMEA) onder leiding van een franchisenemer valt.

Lees meer over:

NUlokaal adverteren

NUwerk

Tip de redactie