"Over tien jaar bestaat 40 procent van uw bedrijven niet meer", zegt de Amerikaanse topondernemer Peter Diamandis woensdagavond tegen een zaal vol Nederlandse CEO’s.

Dat komt omdat ze worden ingehaald door exponentieel groeiende nieuwe technologieën. "Stilstaan is doodgaan, maar wie nu meegaat staat een wereld van overvloed te wachten."

Diamandis, CEO van non-profitorganisatie X-Prize Foundation en medeoprichter van Singularity University (SU), is op initiatief van consultancykantoor Deloitte naar Nederland gekomen om het gedachtengoed van de universiteit te promoten.

De geprezen ondernemer heeft als missie om wereldproblemen zoals armoede, ziekte en milieuvervuiling radicaal te doorbreken. Samen met onder meer NASA en Google werd SU opgericht. Singularity University wil de problemen te lijf gaan met onderwijs in nieuwe technieken door vooraanstaande ondernemers en wetenschappers.

“Ik ga jullie vertellen wat er achter de horizon ligt”, zweert Diamandis. In het hart van de Amerikaanse innovatiebroedplaats Sillicon Valley, waar SU gevestigd is, gaat het om zaken als 3D-printen, nieuwe energie, nanotechnologie, robotica en kunstmatige intelligentie.

Prematuur

Innovaties die  start-ups wellicht begrijpen, maar de gemiddelde bestuurder van de gevestigde bedrijven in de zaal, zoals Vopak, Houthoff Buruma, Endemol, of de NS, waarschijnlijk niet. "De dialoog is prematuur, het geloof dat de wereld serieus verandert is er nog niet", merkt een aanwezige op.

De ambassadeur van SU Nederland, Yuri van Geest, merkt dat ook. "Nederlandse CEO’s lopen achter op hun collega’s in het buitenland" zeg hij. "Maar de overheid ontbreekt het nog het meest aan visie."

Maar Diamandis en Van Geest zijn optimistisch. Het gaat namelijk om technieken die exponentieel groeien. “Ze verdubbelen elk jaar in capaciteit”, zegt Diamandis. "Groeit je bedrijf niet exponentieel mee, dan verkort je de levensduur drastisch."

Kodak

Dat geen CEO dat mag negeren onderstreept Diamandis met het voorbeeld van Kodak. Ooit een multinational met 140 duizend werknemers werd het vorig jaar failliet verklaard. "Ze misten de slag naar de snelgroeiende digitale sector en werden ingehaald door bedrijven zoals Instagram."

Terwijl radio en televisie tegenwoordig in je broekzak passen, wordt het eerste 3D-grachtenpand in Amsterdam geprint. Computers zijn slimmer dan mensen, auto’s rijden zonder bestuurder en robots voeren operaties uit.

Gevestigde bedrijven moeten nieuwe technieken integreren in hun bedrijfsvoering. Maar innoveren gaat niet van binnenuit, beweert Diamandis. "De hele wereld vormt een kennisbron tot innovatie." Vernieuwen doe je niet alleen, daarom wil SU de CEO’s een hand reiken.

Overvloed

Want als we innoveren dan ligt de wereld voor ons open, zo beschrijft de Amerikaan ook in zijn boek Abundance. We gaan van een wereld van schaarste naar een van overvloed. "De huidige technieken zijn in staat om iedereen van zijn basisbehoeften te voorzien." Exit armoede.

Voorbeelden van jonge innovators te over. Het Amerikaanse Slingshot zuivert bijvoorbeeld zeewater tot vrijwel steriel drinkwater met  slechts een kleine machine van 16.000 dollar (12.000 euro). Coca-cola beloofde al installaties te plaatsen in elk land waar ze actief zijn.

Maar ook dichter bij huis gebeurt wat, bewijst Photanol van de Nederlandse ondernemer Michiel Lensink. Het bedrijf gebruikt zonlicht en co2 om bacteriën te produceren. Door de bacteriën juist te programmeren vormen ze de basis voor al onze productiematerialen, van brandstof tot plastic.

Cloud

Een wereld van schaarste wordt er zo een van duurzame overvloed. "Bij Singularity University zitten ze ook een beetje in hun eigen cloud", reageert een CEO met enige Hollandse nuchterheid. "Er zijn beren op de weg," ontkent ook Diamandis niet.

Kijkend naar de ontwikkeling van technologie lijkt deze echter als een trein door te denderen. "Weergegeven in een grafiek zie je een lijn die ongeacht wereldoorlogen, epidemieën en natuurrampen, met eenzelfde snelheid doorstijgt", zegt Diamandis.