Vliegveld Twente mag openblijven

Vliegveld Twente hoeft zijn poorten niet te sluiten. Dat is het gevolg van een uitspraak van de Raad van State.

Die oordeelde woensdag dat toenmalig minister van Defensie Hans Hillen in mei 2011 mocht weigeren het luchtvaartterrein te sluiten.

De rechtbank in Almelo had vorig jaar november geoordeeld dat de minister daar niet toe gerechtigd was. 

Defensie wilde de weg voor de overgang naar een vliegveld voor de burgerluchtvaart openhouden, maar de rechtbank bracht daar tegenin dat er geen militair belang meer speelde.

Als die uitspraak in stand was gebleven, hadden de vliegschool en zweefvliegclub die de luchthaven nu gebruiken er na volgende week niet meer terechtgekund. 

Ontwikkelen

Area Development Twente, een samenwerkingsverband van de provincie Overijssel en de gemeente Enschede, wil verdergaan met de ontwikkeling van het vliegveld. De uitspraak van de Raad van State zorgt ervoor dat het aanwijzings- en geluidszonebesluit toch in stand blijven, omdat nergens in de Luchtvaartwet staat dat een aanwijzing als luchtvaartterrein moet worden ingetrokken zodra het militaire gebruik is geëindigd.

Ook mocht de minister de overgang naar de burgerluchtvaart bij zijn besluit betrekken. Tegen de uitspraak is geen hoger beroep mogelijk. 

Vliegverkeer

Gebiedsontwikkelaar ADT, investeerder Reggeborgh en exploitant Aviapartner willen op termijn minstens een vliegtuig per uur zien vertrekken of aankomen op Twente Airport.

Deze partijen hechten veel waarde aan het huidige vliegverkeer op de luchthaven, ook omdat dit een geleidelijke opstap vormt naar het grotere gebruik van de luchthaven vanaf 2016.

Er waren al voorbereidingen getroffen voor een eventuele overgangsregeling om de huidige gebruikers te kunnen laten vliegen, maar die procedure is ingetrokken, meldt ADT in een schriftelijke reactie. 

Route

Uit het vliegrouteontwerp bleek vorige maand dat de eerste commerciële vluchten vanaf 2016 moeten kunnen vertrekken. Het consortium gaat uit van 930 duizend passagiers per jaar in 2030, maar dat zou ook het dubbele kunnen zijn.

De geluidsbelasting wordt volgens ADT minder dan tijdens het militaire gebruik van het terrein. De Europese Commissie buigt zich nog over de subsidie die het vliegveld krijgt van de provincie Overijssel en de gemeente Enschede voor de infrastructuur. 

Lees meer over ondernemen in de rubriek op NUzakelijk

NUlokaal adverteren

NUwerk

Tip de redactie