
'Merkregistratie is niet verplicht, maar wel verstandig'
"Een sterk merk is letterlijk heel veel geld waard", zegt Christel Heremans van het registratiebureau BBIE in het Startersmagazine van de KvK. "Reden te meer om het goed te beschermen."
Als een ander bedrijf soortgelijke producten of diensten verkoopt, kan dat verwarrend zijn voor consumenten. Het kan uiteindelijk zelfs schadelijk zijn voor het merk. Dat geldt ook voor een logo dat erg veel lijkt op dat van een nieuwe concurrent.
De ondernemer die zijn merk heeft geregistreerd, kan dan aanspraak maken op de merknaam en het logo. "Als ze te veel op elkaar lijken, telt de ouderdom van de inschrijving", legt Heremans uit. Degene die het logo of de merknaam het eerst heeft geregistreerd, krijgt in dat geval gelijk.
Hoeveel een merk precies waard is, hangt af van de reputatie en een inschatting van wat een bedrijf later op kan leveren. Al voor een bedrag van zo'n 240 euro kan een ondernemer zijn merk tien jaar lang beschermen.