Nederland loopt achter ten opzichte van andere landen met de financiering voor bedrijven die langlopende leningen nodig hebben om te kunnen exporteren.

Dat zegt Peter Berdowski, bestuursvoorzitter van maritiem ondernemer Boskalis, in een interview met NU.nl.

"We moeten bij blijven ten opzichte van omringende landen. Je ziet dan toch dat het lang duurt voordat we bij zijn. In feite lopen we op dit moment achter met de middelen die we daarvoor gebruiken", zegt Berdowski.

"De laatste jaren zijn er forse witte vlekken onstaan." De export is een van de belangrijkste sectoren voor de Nederlandse economie.

Hij concludeert ook dat geld voor langlopende leningen, vaak noodzakelijk voor bedrijven die willen exporteren, bij banken niet meer te krijgen is. 

Bekijk het interview:

"Je hoeft niet aan te kloppen voor een financiering van langer dan vijf jaar. Daarvan hebben banken al genoeg op hun balans staan in de vorm van hypotheken."

"Er is een gat gevallen in de private markt om geld te lenen. Dat geldt ook voor het buitenland, maar daar zijn de overheden sneller in dat gat gesprongen dan hier."

Sinds het uitbreken van de financiële crisis in 2008, is het voor bedrijven erg moeilijk geworden om aan krediet te komen. "Daar was voor 2008 geen discussie over", zegt Berdowski daarover. "Je ziet dat in veel landen om ons heen er een gebrek is aan financieringsmogelijkheden, zeker voor de langere termijnen", aldus de topman.

Financieringsfonds

Daarom is Boskalis van plan om samen met de overheid en het bedrijfsleven volgend jaar een fonds op te richten waarvoor pensioenfondsen worden gevraagd te investeren. Die moeten zorgen voor leningen aan bedrijven die langlopend krediet nodig hebben om te exporteren.

Alle betrokken partijen zijn gepolst en hebben belangstelling getoond zegt Berdowski. Deze investering is door nog onbenutte overheidsgaranties van 4 miljard euro veilig te noemen en moet er voor zorgen dat Nederlandse bedrijven op internationaal niveau concurrerend blijven. 

"De overheid realiseert zich dat de hoognodige economische groei om ons uit de crisis te trekken eerder uit de export zal komen dan uit de binnenlandse bestedingen. Des te belangrijker is de exporterende industrie die we hebben, met al die innovatieve ideeën in Nederland die op dagelijkse basis worden aangedragen, hun weg zo efficiënt mogelijk naar het buitenland vinden." 

Banken

Er wordt dus door bedrijven naar andere manieren gezocht om aan krediet te komen. Berdowski: "Je ziet dat bij het financieringsmodel van het bedrijfsleven de banken zich terugtrekken en er alternatieve vormen voor in de plaats komen zoals verzekeraars en pensioenfondsen."

Zo krijgen banken een kleinere rol in de economie en dat zal zich alleen maar verder doorzetten. Een goede ontwikkeling vindt Berdowski. "Omdat het efficiënter kan zijn omdat je rechtstreeks bij het geld zit, daar hoeft geen bankloket tussen te zitten. Het kan ook goedkoper, je krijgt meer concurrentie."

Costa Concordia

Deze week werd bekend dat Boskalis de order heeft binnengehaald om de Costa Concordia weg te slepen. Een opdracht waarmee 22 miljoen euro is gemoeid. Het schip liep in januari 2012 vast op de rotsen voor het Italiaanse eiland Giglio en kapseisde. Daarbij vielen 32 doden onder de 4.200 passagiers.

Van concurrentie had Boskalis bij de toekenning van deze opdracht niets te vrezen. "Het mooie van deze klus is dat wij het enige schip (Dockwise Vanguard, red.) ter wereld hebben dat dit kan doen."

De Dockwise Vanguard is het grootste half-afzinkbare zeetransportschip ter wereld. Het dek laat men eerst 20 meter beneden zeeniveau zakken zodat de Costa Concordia hierboven gemaneuvreerd kan worden. Vervolgens wordt de Dockwise Vanguard stapje voor stapje weer omhoog gebracht. Omdat de Middellandse Zee in de winter ruig kan zijn, voert Boskalis de operatie volgend jaar zomer uit.

Tweede schip

Het verdienmodel is zo gemaakt dat twee tot drie klussen per jaar noodzakelijk zijn, maar daar maakt Berdowski zich geen zorgen over. Tot en met 2015 zijn er al voldoende orders binnen.

"Sterker, we zullen de komende paar jaar besluiten of we een tweede Vanguard gaan bouwen", aldus Berdowski.