Bedrijven die hoog scoren op het gebied van intern ondernemerschap doen het beter dan andere ondernemingen.

Al met al kan ondernemerschap binnen bedrijven 19 procent groei in omzet en winst opleveren en kan het marktaandeel met 20 procent toenemen.

Dat laat de Rotterdamse hoogleraar ondernemerschap Justin Jansen weten tegenover NU.nl naar aanleiding van een nog niet gepubliceerd onderzoek onder zesduizend Nederlandse bedrijven. Jansen  is verantwoordelijk voor het ontwikkelen van de 'Erasmus Entrepreneurship Index', waarmee ondernemerschap in bedrijven wordt gemeten.

"Ondernemerschap in bedrijven is belangrijk, zeker gezien het feit dat Nederland onlangs met drie plaatsen gezakt is op de jaarlijkse concurrentie-index van het Word Economic Forum", aldus Jansen. 

Uit het onderzoek blijkt dat slechts 20 procent van de bedrijven een 'goed' scoort op ondernemerschap. Daarnaast scoort 30 procent 'voldoende’ en bijna 50 procent 'onvoldoende'.  Voor het grootbedrijf geldt zelfs dat maar 15 procent een 'goed' haalt.

Risicovol

Bedrijven die ondernemerschap hoog in het vaandel hebben staan, zijn bijvoorbeeld goed in staat risicovolle projecten aan te gaan en snel nieuwe producten en diensten te introduceren. "Ook kunnen ze veel beter veranderingen doorvoeren in hun businessmodel", aldus Jansen. "Helaas is het voor veel bedrijven momenteel vooral overleven."

Voorbeelden van beroemde en succesvolle ondernemende bedrijven zijn Facebook en Ryanair. Maar ook Google, waar medewerkers een deel van hun werktijd mogen besteden aan het ontwikkelen van hun eigen projecten en ideeën.

Uit het onderzoek blijkt verder dat serie-ondernemers belangrijk zijn voor het mkb. "Zij maken een bedrijf veel ondernemender."  Bijna 20 procent van de ondernemers is zo’n serie-ondernemer, waarvan ongeveer 5 procent drie of meer bedrijven heeft gestart.

Hoewel veel bedrijven nog onvoldoende aan ondernemerschap doen, is Jansen optimistisch. "Er is veel meer aandacht voor in het bedrijfsleven. Mensen zijn zich bewust van het belang en praten erover. Nu moet de tweede stap gezet worden."

Intuïtief

Ondernemende werknemers, de zogenoemde intrapreneurs, zijn vaak mensen die heel intuïtief zijn en op hun gevoel acteren. Ze zijn passievol, creatief en kunnen goed multitasken. “Ieder bedrijf heeft zijn Willie Wortel nodig”, aldus Jansen.

Daarbij benadrukt hij wel dat het ook sterk om de balans gaat. "Diversiteit is belangrijk, je hebt ook een pietje precies nodig, iemand die in de cijfertjes zit."

Het bedrijf zelf moet ook een goede voedingsbodem voor ondernemerschap bieden. "Het begint bij de ondernemer zelf, met visionair leiderschap en een langetermijnvisie. Ook durf en passie voor innovatie zijn belangrijk."

Om ondernemende werknemers met hun geniale ideeën binnen de deur te houden, is een goede hr-afdeling essentieel. "Bedrijven moeten deze medewerkers een carrièrepad aanreiken, roteren en eventueel uitzicht bieden op mede-eigenaarschap of een spin-off." Bij kleinere bedrijven ontbreekt het daar nog wel eens aan, zo erkent Jansen.

De resultaten van het onderzoek worden verder toegelicht tijdens het Erasmus Ondernemerschap Congres op 10 oktober. Het onderzoek is uitgevoerd door het Erasmus Centre for Entrepreneurship.