De Europese Commissie wil het zeetransport binnen de Europese Unie vergemakkelijken door regelgeving te versoepelen. Dat zou de sector veel tijdswinst en geld opleveren.

Dat staat in een voorstel dat maandagmiddag door de Commissie wordt gepresenteerd.

Vandaag de dag wordt een containerschip dat van de haven van Antwerpen naar die van Rotterdam vaart, hetzelfde behandeld als een schip dat vanuit Azië Europa binnenkomt.

Wanneer een schip buiten internationale wateren vaart (22 kilometer buiten de kust), bevindt het zich officieel ook buiten de Europese grenzen. Daardoor moeten schepen vaak lang wachten voordat zij toestemming van de douane krijgen een land binnen te varen, bovendien is er veel papierwerk.

Onnodig

Dat zijn onnodige obstakels vindt de Commissie, en presenteert daarom de zogenaamde Blue Belt, een zone waarbinnen schepen vrij kunnen varen, binnen de Europese interne markt. 

De zone moet zorgen voor een zo laag mogelijke administratieve last en lagere kosten. Volgens berekeningen van de European Shipowners Association (ECSA) scheelt het 25 euro per container.  

Bijna 90 procent van de vrachtschepen vervoert zowel EU goederen als niet-EU goederen. De douane moet een systeem krijgen dat hier onderscheid in maakt, zodat alleen vracht van buiten de EU wordt gecontroleerd. 

Milieu

"We moeten de maritieme sector tot een aantrekkelijk alternatief maken voor klanten die hun goederen binnen de EU willen vervoeren", zegt Siim Kallas, Eurocommissaris voor transport.

"We moeten meer goederen van onze vrachtwagens en overvolle wegen krijgen", vervolgt hij. Hij zegt daarmee dat naast de eerder genoemde voordelen ook het milieu beter af is. Transport over water geeft minder vervuiling dan over de weg.

Voorlopen

Dat benadrukt ook EVO, de ondernemersvereniging voor vervoer en logistiek. "Het is schoner", stelt de organisatie in een reactie.

Zij benadrukken dat de Nederlandse douane voorloopt op het gebied van het verminderen van regeldruk, en heeft al veel papierwerk gedigitaliseerd. "Daarom mag tegelijkertijd de zogenoemde Blue Belt niet leiden tot een stap terug voor Nederland", aldus EVO. 

Europa heeft met Rotterdam, Antwerpen en Hamburg drie havens die tot de grootste ter wereld behoren. De maatregelen van de Bleu Belt moeten in 2015 in werking treden.