Kroes wil meer lef zien bij EU-startups

De startupcultuur in Europa is belangrijk voor de economie en er gebeuren veel interessante dingen, maar dat wordt nog te weinig genoemd.

Dat zei eurocommissaris Neelie Kroes (Digitale Agenda) vrijdag tijdens de 'demoday' van Startupbootcamp Amsterdam. "We hebben als Europa bijvoorbeeld de oprichters van Skype, Rovio en Spotify, maar we noemen die succesverhalen te weinig."

Haar hoop vestigt zij ook op het manifest voor economische groei van de Startup Europe Leaders Club, een nieuwe denktank van Europese techondernemers waar onder meer de Nederlandse internetondernemer Boris Veldhuijzen van Zanten in deelneemt.

Kroes, en nog eens 400 investeerders, kregen vrijdag in het hoofdkantoor van ABN Amro een pitch van negen startups die enkele maanden geleden door Startupbootcamp werden geselecteerd uit 500 aanmeldingen.

De uitverkorenen krijgen onder meer zes maanden begeleiding, toegang tot een netwerk van 150 mentoren en contacten met het bedrijfsleven. Startupbootcamp neemt zelf een aandeel van 8 procent in de startende ondernemingen.

Medeoprichter Patrick de Zeeuw noemde dit concept ronkend een "startup acceleration-virus dat zich verspreidt over de wereld".

Nieuwe economie

De Nederlandse eurocommissaris Kroes typeerde de pitches als stimulerend, en gegeven door "zeer creatieve mensen". Groeiplaatsen ('accelerators') als Startupbootcamp staan wat haar betreft symbool voor een nieuwe economie, waarbij grotere  bedrijven zich omringen door innovatieve startups.

Een ding verandert niet, zegt zij: "Als het aankomt op het creëren van banen, dan zijn kleine en middelgrote bedrijven altijd al het belangrijkst geweest."

Kroes beaamde, in gesprek met Ruud Hendriks van Startupbootcamp, dat de Europese begroting beter zou moeten worden afgestemd op de digitale economie, en dat het zonde is dat zoveel geld gespendeerd wordt aan landbouwsubsidies.

"De leiders van de Europese Raad (de regeringsleiders van de 27 EU-landen, red.) keken achterom toen ze een paar maanden geleden nieuw budget opstelden. We moeten ons geld spenderen waar de toekomstige economie zit." Startupbootcamp geeft die economiee mede vorm, stelt Kroes.

Belangstelling

De belangstelling voor startups neemt nog steeds toe, stelt ABN Amro-bankier Menno van Leeuwen vast. Zo was ook koningin Máxima aanwezig om een deel van de pitches te horen, vergezeld door een flink deel van de raad van bestuur van ABN Amro. 

ABN kocht twee jaar geleden, mede op initiatief van Van Leeuwen, een aandeel van 10 procent in Startupbootcamp. "Vorig jaar moest ik nog vaak uitleggen binnen de bank waarom we dit doen. Dat is dit jaar wel anders. Het ontploft zowat", zegt hij over alle aandacht die de ‘accelerator’ krijgt. 

Joop Wijn, bestuurslid van ABN Amro wijst erop dat de gemiddelde tijd dat een bedrijf de markt domineert neemt afneemt. Van 20 jaar in de jaren ‘80, naar 10 jaar nu. En de meeste winst wordt nu niet meer door die grote concerns gemaakt. "90 procent van de groei komt van bedrijven die 5 jaar geleden nog niet bestonden", aldus de voormalige politicus Wijn. 

Namens werkgeversvereniging MKB Nederland woonde voorzitter Hans Biesheuvel de presentaties bij. "Ik ben ook ooit klein begonnen",  zegt hij. Daarna investeerde Biesheuvel zelf in startups. "Dit zijn de ondernemers van de toekomst. En ik kom ook om te kijken wat er leeft bij jonge ondernemers."

Kapitaal

Misschien wel het belangriijkste doel van de startups, waaronder Fuel Up uit Nederland en Swogo uit Groot-Britannie, is het scoren van investeringskapitaal. Vier van de negen bedrijfjes wisten tijdens de afgelopen maanden al voor 1 miljoen euro aan groeigeld binnen te slepen.

Over enige tijd zal blijken hoeveel geld investeerders durfen te 'gokken' op de toekomst van de veelbelovende starters. Per startup wordt er gezocht naar gemiddeld zo’n 400.000 euro aan kapitaal. 

Fuel Up wist alvast te melden dat zijn techniek, waarbij grote bedrijven worden gekoppeld aan passende startups, zal worden gebruikt door Brainport, een initiatief rondom techbedrijven in de regio Eindhoven, en door het overheidsproject ‘Holland in the Valley’, waarbij Silicon Valley en Nederlandse startups aan elkaar worden gekoppeld.

Het Britse Swogo maakte verder bekend dat zijn techniek, die online kopers assisteert bij het kiezen van een laptop of andere aanschaf (een ‘recommendation engine’), onder meer gaat worden gebruikt door de webwinkelketens Coolblue en Beslist.nl.

Lees meer over:

Lokaal adverteren op NU.nl

Tip de redactie