Doordat het midden- en kleinbedrijf in Nederland de rol van ontwikkelingslanden in hun toeleveringsketen onderschat, loopt ze kansen mis.

Dat stelt Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) Nederland dinsdag naar aanleiding van onderzoek naar internationale handelsrelaties.

Nederland importeert 22 procent van zijn goederen uit ontwikkelingslanden en opkomende markten. MKB'ers weten vaak niet dat veel van de goederen die ze uit andere EU-landen importeren oorspronkelijk ook uit deze landen komen.

''Dit gebrekkige inzicht in de herkomst van hun goederen en diensten, maar ook hun handelscontacten, zorgt ervoor dat MKB’ers kansen missen in ontwikkelingslanden”, zegt onderzoekscoördinator Gerdien Dijkstra van MVO Nederland.

Duitsland

Duitsland is bijvoorbeeld de tweede exporteur van kleding naar Nederland. De Duitse kledingexport bestaat voor 43 procent uit kleding die in landen als China en Bangladesh is gemaakt. De situatie in productgroepen zoals elektronica en voedingsmiddelen is vergelijkbaar.

Dijkstra: ''Het Nederlands mkb doet er goed aan zich beter te verdiepen in de herkomst van hun goederen en diensten. Ze zullen ontdekken dat die herkomst vaker dan gedacht in ontwikkelingslanden ligt. Vervolgens kunnen ze hun invloed in de keten aanwenden om efficiënter, humaner en duurzamer te werken.''

Zie ook: Sociaal ondernemen