Marokko zet kaartenbedrijf weer met beide benen op de grond

Na een paar jaar van groei stuit kaartenbedrijf Fairmail in Marokko tijdelijk op een groeigrens, vertelt oprichter Peter den Hond.

FairMail is een kaartenbedrijf dat jongeren in ontwikkelingslanden door middel van fotografie en het ontwerpen van kaarten werk en inkomen biedt zodat zij een studie kunnen betalen. Zo moet de ‘cirkel van armoede’ worden doorbroken.

Vorig jaar verscheepte de sociale onderneming een half miljoen kaarten, die hun weg vonden naar klanten in met name Duitsland, Nederland en Frankrijk. In Peru en India werden door Fairmail sinds de oprichting 44 jongeren geholpen aan een opleiding, “waar ze de rest van hun leven iets aan hebben”, aldus oprichter Den Hond.

De Nederlander liep na een aantal jaar met 100 procent omzetgroei een tijdje met zijn "hoofd in de wolken". Maar de expansie naar Marokko kwam te snel, waardoor de lokale fotografielessen voorlopig stopgezet moeten worden. “Anders is er geen geld meer voor onze jongeren in Peru en India”, vertelt oprichter Den Hond.

"We hebben ons geld iets te snel en enthousiast weggezet", vertelt hij. "Maar nu staan we weer met beide benen op de grond."

Aan het hart

Den Hond noemt de kwestie-Marokko heel erg jammer. "We hebben er hard aan gewerkt en een groep jongeren twee maanden fotografieles gegeven en opgeleid. Die jongeren gaan me aan het hart. Dit was de moeilijkste beslissing sinds onze oprichting in 2006."

Maar de ‘social entrepeneur’ kijkt alweer optimistisch vooruit. Dit jaar moet de teller uitkomen op 700.000 kaarten.

FairMail werkt zonder (subsidie)fondsen, en is dus een "gewoon commercieel bedrijf", zoals Den Hond het omschrijft. "Ons bedrijf werkt niet als Unicef, met een bereik van miljoenen kinderen. Het gaat ons om kwaliteit, niet kwantiteit. Wij willen jongeren niet met een fooi afschepen, ze moeten echt hun toekomstdromen kunnen waarmaken."

"Dat is mijn drive", gaat hij verder. "Op een commerciële manier dingen oplossen. Die jongeren moet je gewoon laten werken, een product laten maken en een markt laten vinden."

PostNL

Een belangrijk onderdeel van FairMail is een partnership met PostNL Kaartwereld, een project dat het Nederlandse postbedrijf heeft opgezet met het Wereld Voedselprogramma van de Verenigde Naties. Omdat dat concern nu ook webmodules maakt voor onder meer Bruna, zijn de kaarten van Fairmail daar nu ook te vinden. Het partnership neemt daarmee veel werk op het gebied van vooral automatisering uit handen, licht Den Hond toe.

Ondertussen is het project voor PostNL ook een commercieel succes. En dat is wat Den Hond betreft misschien wel het belangrijkste ingrediënt voor dit soort samenwerkingen tussen ‘goede doelen’ en grote bedrijven.

"Zorg dat er niet vanuit een charitatieve, 'zielige' insteek wordt gewerkt, want dan ben je een blok aan het been van je partner. Je moet er beiden geld aan kunnen verdienen. Als je daar een sociale missie aan kan koppelen is het mooi, maar als er geen geld wordt verdiend, dan houdt het snel op."

NUzakelijk brengt dit bericht als mediapartner van De Partnership Verkiezing, een evenement waar samenwerkingen tussen grote bedrijven en ngo’s strijden om de eerste prijs.

Lokaal adverteren op NU.nl

Tip de redactie