AMSTERDAM - Ondernemers zien een rondje surfen steeds vaker als ideale break. Dat blijkt uit onderzoek van Ziggo Zakelijk onder 800 kleinzakelijke ondernemers.

Ging vroeger nog iedereen voor het kopje koffie of een frisse neus, tegenwoordig blijft één op de vier ondernemers met de koffie achter de computer voor het surfen op social media, het bekijken van YouTube filmpjes of het bezoeken van nieuwswebsites.

Surfen is een ideale break tijdens de werkdag en maakt het werk leuker, vindt 25 procent van de ondernemers. Ook starten ze de werkdag steeds vaker met online ‘privé’-activiteiten, zoals het laatste nieuws bekijken op nieuwswebsites en social media.

Productiviteit

De productiviteit gaat omhoog wanneer de online werkomgeving goed geregeld is, volgens 97 procent van de respondenten. Verbetering van de productiviteit ziet de helft van de ondernemers dan ook in het snel en eenvoudig kunnen up- en downloaden van bestanden. 31 procent verwacht dat het inzetten van social media voor zakelijke doeleinden het werk productiever maakt.

Online irritaties

Het lang moeten wachten op het laden van een website is bij 90 procent van deze ondernemers de grootste irritatie. Zeven op de 10 raakt geïrriteerd tijdens het werk door een trage internetverbinding, computer of wegvallende verbinding. Deze punten maken het werk en ondernemen niet alleen minder leuk voor 6 op de 10 ondernemers, maar ook minder productief.

Passie

Meer dan 80 procent van de ondernemers en ZZP’ers in media & technologie en het onderwijs zijn hun onderneming gestart vanuit de gedachte ‘ik maak van mijn passie/hobby mijn werk’. In de makelaardij is slechts 38 procent vanuit deze gedachte gestart.