Werkgevers hechten twee keer zoveel gewicht aan nevenactiviteiten, zoals een commissie, tijdens de studietijd dan aan de hoogte van de cijfers in de bachelorfase.

Dat blijkt maandag uit een onderzoek van Magnet.me, een startup die werkgevers en afstudeerders met elkaar in contact brengt.

Het liefst hebben potentiële werkgevers dat een afstudeerder naast nevenactiviteiten ook een bijbaan heeft gehad en stage heeft gelopen. Als er gekozen moet worden, is het eerste echter het belangrijkst.

Het meest letten potentiële werkgevers natuurlijk op het type opleiding dat de student heeft gevolgd. Ook stage-ervaring is een relatief belangrijk punt. Verder blijkt dat bedrijven meer belang hechten aan cijfers dan aan de snelheid van afstuderen.

Middelbare school

Voor consultancybedrijven geldt dat zij van alle soorten ondernemingen het meest kijken naar de resultaten die op de middelbare school zijn behaald.

Ruim 45 procent van alle afstuderende universitaire studenten heeft inmiddels een profiel op Magnet.me. Ook HBO'ers kunnen zich nu aanmelden.

Meer dan vijfhonderd organisaties, waaronder Unilever, Heineken, Ahold en Google, zouden gebruikmaken van de site.