Consumentenorganisaties als Foodwatch, uitreiker van het Gouden Windei, zijn nuttig, vindt marketingdeskundige Paul Moers. 

"Ze houden bedrijven scherp. Consumenten kunnen niet alles goed beoordelen. Het is goed dat organisaties zich bezig houden met misleidende producten."

Woensdag werd het Gouden Windei, een ‘prijs’ voor het meest misleidende product, uitgereikt aan het kinderdrankje Capri-Sun, een product van Coca Cola. Aan de samenstelling of de verpakking van het drankje wordt volgens een woordvoerster van het bedrijf niet veranderd.

Becel

Becel Pro-activ ondernam als winnaar van de prijs in 2012 ook niets. Niet verstandig, volgens Moers. "Becel is een groot merk. Ik vind het onhandig dat ze niets aan het artikel of de verpakking veranderen. Als je als bedrijf het Gouden Windei uitgereikt krijgt, zou ik daar persoonlijk niet gelukkig van worden. Het levert schade op voor het imago."

Meike Rijksen van Foodwatch laat weten dat Becel diverse keren is aangespoord hun artikel of verpakking te wijzigen. "We hebben verschillende e-mailacties gehouden richting Unilever, de producent van Becel. Nu voeren we actie richting de overheid. In Duitsland loopt hier zelfs een rechtszaak over tegen Unilever."

Andere winnaars van het Gouden Windei hebben wel iets veranderd aan het product. "Bij Activia en Blue Band Goede Start! witbrood is de claim veranderd", vertelt Rijksen. "Ook de winnaar van vorig jaar, Natrena Stevia Kristalpoeder, heeft de verpakking veranderd."

Volgens Rijksen wil Foodwatch met het Gouden Windei niet alleen het maatschappelijke debat oproepen, maar ook het politieke debat. "We willen dat de overheid met strengere regels komt. Door middel van het Gouden Windei voeren we de druk op."