Luchtvaartmaatschappij Ryanair wil haar activiteiten in Duitsland de komende vijf jaar verdubbelen. 

Dat zegt marketingdirecteur Kenny Jacobs van de Ierse prijsvechter in een woensdag gepubliceerd interview met persbureau Bloomberg. ''Er is enorm veel ruimte voor uitbreiding in Berlijn en Duitsland'', aldus de bestuurder.

Ryanair is met een marktaandeel van zo'n 4 procent een betrekkelijk kleine speler in Duitsland. Dat komt mede door de belasting op vliegtickets die het land in 2011 instelde.

Daarom heeft het bedrijf de laatste jaren vooral ingezet op groei in andere landen, zoals Italië waar het een derde van de markt in handen heeft. Ryanair gaat zich volgens Jacobs hard maken voor afschaffing van de vliegtaks.

Concurrentiestrijd

Door meer toestellen in te zetten op de Duitse markt gaat Ryanair vol de confrontatie aan met Lufthansa.

De Duitse luchtvaartmaatschappij kondigde afgelopen zomer aan prijsvechters als Ryanair en easyJet te gaan bestrijden. Daarvoor gaat het bedrijf in meer Europese landen vluchten aanbieden volgens de formule van de eigen budgetdochter Germanwings.

Air France-KLM

Ook Air France-KLM had plannen om het goedkopere Transavia-merk buiten Nederland en Frankrijk in de markt te zetten. Dat idee heeft de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep weer losgelaten na een staking door Franse piloten die 2 weken duurde. De vliegers vreesden een verplaatsing van werkgelegenheid van Frankrijk naar landen waar arbeid goedkoper is.