Het meeste transport in Nederland vindt nog altijd over de weg plaats, ondanks de inspanningen van opeenvolgende Nederlandse kabinetten om spoor en binnenvaart te bevorderen. Het aandeel van het spoor nam tussen 2007 en 2012 zelfs af. 

Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde cijfers van Europees statistiekbureau Eurostat.

Het aandeel wegtransport bedroeg in Nederland in 2012 47,5 procent. Zes jaar eerder was dat 0,9 procentpunt hoger.

Transport via de binnenvaart won in dezelfde periode iets aan belang: van 44,6 naar 46,5 procent. Het aandeel treintransport daalde ondanks de opening van de Betuwelijn in 2007 van zeven naar zes procent.

Waterwegen

Vanwege het hoge aantal waterwegen, heeft Nederland in de Europese Unie veruit het hoogste aandeel binnenvaarttransport. Nummer twee en drie zijn Bulgarije en Roemenië met rond de dertig procent.

Wat betreft spoor behoort Nederlanders juist tot de achterblijvers, samen met Spanje (5,5 procent), Griekenland (1,5) en Ierland (1,1). In de Baltische staten is treinvervoer juist het belangrijkste vrachttransportmiddel. Zo wordt in Letland meer dan tachtig procent via het spoor vervoerd.

Dominant

In de gehele EU is vrachtvervoer via de weg met een aandeel van driekwart nog veel dominanter. Dat aandeel bleef tussen 2007 en 2012 vrijwel gelijk, ondanks dat het totaal aantal vrachtkilometers door de crisis met bijna twaalf procent daalde.