Vlogger had nooit verwacht te vloggen

Ouders hebben soms geen idee wat voor carrière hun kind gaat najagen. Door de opkomst van nieuwe technieken zijn er een aantal bijzondere beroepen bij gekomen

De zakelijke netwerksite LinkedIn zette de meest verrassende beroepen volgens ouders op een rij. Op de derde plek van deze top tien staat de vlogger.

Met de groeiende populariteit van videokanaal Youtube ontstond ook een platform voor vloggers. Dat zijn bloggers die met video's hun mening geven over bijvoorbeeld make-up, kleding of recepten.

Anderen maken juist humoristische korte filmpjes of complete programma's en verdienen daar hun geld mee. NU.nl zocht contact met Giel de Winter, vlogger van beroep.

StukTV

Samen met twee collega's vormt hij StukTV, een platform op Youtube. "Wij maken in plaats van televisieprogramma's video's voor op internet. Maar eigenlijk zijn wij meer dan vloggers, wij creëren een programma met zo min mogelijk mensen. We produceren liever één goede video per week, dan iedere dag een mindere."

De Winter had totaal niet verwacht dat hij vlogger zou worden. "Ik heb de Hotelschool gedaan, maar dat was niets voor mij. Maar dat ik dit nu zou doen, had ik vroeger nooit verwacht."

Toch is hij nu werkzaam als vlogger. "Ik zat een paar jaar geleden op een terras en vroeg me af: 'Waarom is er geen internetplatform waarbij de kijker mag bepalen wat er gebeurt?' Ik was wel altijd creatief, maar had geen verstand van televisie."

Collega's

Om zijn plan uit te kunnen voeren, volgde hij een opleiding "om te weten hoe hij voor de camera moest staan". "Door middel van een advertentie op internet vond ik mijn collega's en nu is het mijn werk."

Sindsdien ging het snel met het online platform. "Op dit moment hebben we een half miljoen bezichtigingen per week. Waarom we zoveel kijkers hebben? Omdat wij, als presentatoren, niet de macht over de video's hebben, maar de kijker laten bepalen."

Bucketlist

Kijkers kunnen de inhoud van de video's bepalen. De presentatoren voeren de opdrachten vervolgens uit. "De kijker maakt eigenlijk mijn bucketlist, door de opdrachten kan ik daar steeds weer iets van afstrepen."

StukTV kan de opdrachten uitvoeren, doordat ze bijvoorbeeld producten van een bedrijf kunnen lenen. "Wij benaderen bedrijven en mogen van hun diensten gebruikmaken. In ruil daarvoor krijgen zij veel aandacht op Youtube. Het is een wederdienst."

Voor De Winter is het een fulltime baan. "Inkomsten komen binnen via Youtube, maar daarnaast ook via het programma zelf. Soms hebben we commerciële opdrachten, maar we promoten alleen de merken waar we zelf achter staan."

Evenement

De vlogger organiseert een evenement bij evenementenlocatie Central Studios. Naar eigen zeggen is dit mogelijk omdat StukTV via Youtube zo groot is geworden. "Op 18 oktober kunnen kijkers ons ontmoeten en onze opdrachten bekijken. We hebben zelfs een bioscoop neergezet waar nog nooit eerder vertoonde beelden te zien zijn."

Hij ziet vloggen als iets wat in de toekomst steeds groter wordt. "We moeten blijven investeren. Ik heb inmiddels nog een platform, maar wil er meerdere. Daarnaast zijn we binnenkort met StukTV op Veronica te zien. Ik hoop dat er in de toekomst een combinatie komt tussen televisieprogramma's en Youtube."

Lees meer over:
Tip de redactie