Duitse ondernemers kunnen maar moeilijk jongeren vinden die binnen hun bedrijf een vak willen leren. Elk jaar melden minder mensen zich aan voor een leerlingschap.

Dat meldt persbureau AP maandag.

Een leerlingschap is meestal een drie jaar durend programma voor schoolverlaters die op de werkvloer een vak willen leren in plaats van hoger onderwijs volgen.

Volgens recente cijfers zijn er bijna 120.000 vacante plekken in Duitsland. Dat zijn er zo'n 14.500 meer dan in 2013. Het is de grootste stijging in jaren.

Vooral voor beroepen die fysiek zwaar zijn of een lage status hebben zijn moeilijk leerlingen te vinden. Dat geldt bijvoorbeeld voor geschoolde productiewerkers, loodgieters, slagers en koks. Het salaris is soms niet hoger dan 480 euro per maand.

Het probleem komt deels doordat de Duitse economie goed draait, terwijl het geboortecijfers laag is. De vraag naar leerlingen groeit harder dan dat er jongeren op de arbeidsmarkt bijkomen. Daarnaast studeren veel mensen door aan de universiteit.

Jeugdwerkloosheid

Volgens statistiekbureau Eurostat lag het Duitse jeugdwerkloosheidspercentage in juli relatief laag op 7,8 procent. Ter vergelijking, in Nederland was volgens de Europese meetmethode 10,8 procent van de jongeren onder de 25 jaar werkloos. De meeste werkloze jongeren zijn in Spanje te vinden, daar ligt het percentage op 53,8 procent.

In Nederland is de situatie bijna omgekeerd. Bedrijven hebben vaak geen tijd of geld om leerlingen te begeleiden en nieuwe monteurs en onderhoudspersoneel op te leiden.

Maandag werd bekend dat de Nederlandse overheid ondernemingen subsidie wil geven om leerlingen op te leiden tot vakkracht. Met deze leerlingpremie kunnen 4.350 jongeren onder meer bij transport- en metaalbedrijven aan de slag. Ook trekt het kabinet extra geld uit voor het creëren van leerwerkplekken.

Salarisverdubbeling

In Duitsland is die vraag er wel, maar is het aanbod aan jongeren beperkt. Het restaurant Tauro in Berlijn is volgens AP een van die bedrijven die moeilijk jongeren kan vinden. Een jaar lang lukte het de restauranteigenaar niet om leerlingen te vinden. Advertenties bij uitzendbureaus, in kranten en op websites leverden niets op.

Alleen met een salarisverdubbeling naar 960 euro per maand lukte het om jongeren aan te trekken. Pas toen kon het bedrijf 26 jongeren aannemen. Steeds meer ondernemers zouden dergelijke drastische maatregelen nemen om leerlingen te vinden.

Kritiek

ZDH, een Duitse vereniging voor ambachten, is kritisch over die maatregel. De lonen kunnen daardoor zo hoog blijven steken, dat de bedrijven er op de langetermijn last van kunnen krijgen.

Ook het inhuren van buitenlandse leerlingen zou geen goede optie zijn. Zowel het gebrek aan talenkennis en de jonge leeftijd waarop leerlingen zich moeten aanmelden, zijn barrières.

Bussemaker tegen verplichte stagegarantie