Ondernemerschap bij bedrijven is iets afgenomen. Dit is opvallend omdat het bedrijfsleven wel positiever is geworden.

Dit stelt hoogleraar ondernemerschap Justin Jansen van de Erasmus Universiteit in gesprek met NU.nl.

Hij baseert zijn uitspraken op onderzoek onder zesduizend bedrijven. Medewerkers moesten aangeven hoe bereid ze waren om risico’s te nemen en hoe proactief ze handelden. Ook werd gemeld hoeveel innovatieve projecten een bedrijf initieerde. 

"De meest fundamentele verandering was de positievere houding onder bedrijven. Veel bedrijven verwachten hogere groei en denken meer personeel aan te nemen", legt Jansen het onderzoek uit.

Het aantal bedrijven dat een onvoldoende scoort op ondernemerschap steeg in een jaar van 30 procent naar zo’n 40 procent.  "Ik had verwacht dat het ondernemerschap door het toenemende optimisme zou stijgen, maar er lijkt nog steeds een kortetermijnfocus te zijn."

Alarmerend 

"En dat is uitermate alarmerend. Hiermee ontbreekt het aan een goede voedingsbodem voor toekomstige verbeteringen in innovatieprestaties en bedrijfsresultaten."

Uit het onderzoek blijkt ook dat ondernemerschap, zoals gemeten in dit onderzoek, een groter effect lijkt te hebben op de resultaten. "Bedrijven die hoog scoren hebben 75 procent meer producten. Vorig jaar lag dit percentage op 30 procent." Volgens Jansen is dit effect ook zichtbaar op andere financiële prestaties.